Co jsou Google Analytics 4
Google Analytics 4 (GA4) jsou bezplatný nástroj od Googlu, který slouží k analýze návštěvnosti webových stránek a mobilních aplikací.
Nahrazují svoji starší verzi známou jako Universal Analytics či GA3.
Jak GA4 fungují
Google Analytics 4 fungují díky měřícímu kódu, který je vložen do webové stránky nebo mobilní aplikace. Tento tzv. tracker v definovaných okamžicích (např. načtení stránky či přidání do košíku) posbírá informace, zdabalí je do balíčku (nazývaném hit) a odešle je na servery Googlu.
Vše, co takto měřící kód měří, je v podobě tzv. události (eventu). Tato událost pak může mít u sebe připojenou celou řadu parametrů, které popisují její vlastnosti.
Například při zobrazí této stránky na blogu se do GA4 odeslal událost s názvem page_view, které u sebe měla parametry page_location, page_title, page_category a další.
Všechny události jsou ukládány na serverech Googlu, jednou denně jsou zpracovány a částečně zagregovány a následně dlouhodobě uloženy. Když si pak otevřeš rozhraní GA4, ukáží se ti grafy a tabulky z těchto uložených dat.
GA4 podporují i tzv. cookieless měření pro případ, že návštěvník na webu neudělí souhlas v cookies liště.
Jak nasadit GA4 na web?
Existují tři možnosti, jak Google Analytics 4 na web nastavit.
- přes Google Tag Manager
- vyplněním ID v administraci webu
- vložení měřícího kódu do kódu web
Nejběžnější je první možnost, kterou najdeš i v článku Jak vytvořit GA4.
Pokud už GA4 na webu máš, můžeš si je zdarma zkontrolovat podle tohoto checklistu.
Historie Google Analytics
Google Analytics jsou s námi již od roku 2005. Za tu dobu prošly několika vývojovými fázemi.
Tou první z nich byl softwaru Urchin. Samostatná firma fungující od roku 1997, kterou Google právě roku 2005 koupil a jejich původní software přejmenoval na Google Analytics. Odtud také pochází zkratka UTM (Urchin Tracking Module).
Druhou vývojou verzí od roku 2007 byly tzv. Classic Analytics.
Googlu službu postupně rozvíjel a obohacoval o nové reporty. V roce 2012 jsme se tak dočkali nové verze nazývané Universal Analytics.
Ty v roce 2016 začal Google poskytovat i placeně pod názvem Google Analytics Premium, později Google Analytics 360.
Nejnovější verze z roku 2020 se nazývá Google Analytics 4. Přináší zcela nový datový model a umožňuje měřit společně weby i mobilní aplikace. Úplně původně se jmenovala Google Analytics: App + Web.