Close

Co jsou UTM parametry a jak je používat

20. 12. 2023

UTM v marketingu neznamenají Univerzální transverzální Mercatorův systém souřadnic, ale způsob, jak označovat kampaně tak, aby je šlo v nástroji jako Google Analytics 4 vyhodnotit.

  1. Co jsou UTM parametry
  2. Jak UTM použít
  3. Kde se s UTM parametry setkáš
  4. Konvence při používání UTM parametrů
  5. Automatické značkování
  6. Campaign URL Builder
  7. Na co si dát pozor

Co jsou UTM parametry

Jde o sérii parametrů, které připojíš k cílové adrese odkazu. Díky nim pak Google Analytics zjistí další informace o tom, přes jaký odkaz člověk na tvůj web přišel.

Nejčastěji se používají parametry:

  • utm_source (zdroj)
  • utm_medium (médium)
  • utm_campaign (kampaň)

Přičemž utm_source a utm_medium jsou povinné.

Existují i další parametry a to utm_content a utm_term, utm_source_platform, utm_creative_format, utm_marketing_tactic či utm_id. Jejich použití je ale už velmi specifické a většinou si vystačíš se třemi výše zmíněnými.

Jak UTM použít

Řekněme, že chceš udělat příspěvek na Facebooku a odkázat na tento článek. A protože kdybys v příspěvku použil odkaz jen https://nazakladedat.cz/co-jsou-utm-parametry-a-jak-je-pouzivat/, viděl bych to pak ve statistikách jako prosté návštěvy z Facebooku.

Ty ale víš, že zdroje návštěvnosti na tomto blogu pravidelně kontroluji a tak mi chceš dát vědět, že lidé přivedení díky tvému příspěvku jsou od tebe.

A k tomu bude stačit k odkazu přidat UTM parametry.

Do příspěvku tak neuvedeš odkaz https://nazakladedat.cz/co-jsou-utm-parametry-a-jak-je-pouzivat/, ale přidáš k němu následující parametry s hodnotami.

  • utm_source=honza_facebook
  • utm_medium=social
  • utm_campaign=prispevek_o_utm

Takže výsledná URL bude vypadat:

https://nazakladedat.cz/co-jsou-utm-parametry-a-jak-je-pouzivat/?utm_source=honza_facebook&utm_medium=social&utm_campaign=prispevek_o_utm

Když pak někdo proklikne odkaz s UTM parametry, ve statistikách Google Analytics 4 to uvidím jako návštěvu ze zdroje honza_facebook a média social. Díky tomu budu hned vědět od koho odkaz je.

Návštěva označená UTM parametry

Kde se s UTM parametry setkáš

Všude kde odkazuješ na svůj web a chceš tento odkaz ve statistikách identifikovat. Typicky jde o PR články, e-maily, příspěvky na sociálních sítích a taky u všech reklam. V reklamních systémech většinou pro jejich nastavení využiješ automatické značkování.

Konvence při používání UTM parametrů

Aby se s UTM parametry dobře pracovalo, dodržuj následující pravidla.

  • V utm_source popisuj z jaké stránky / aplikace / nástroje odkaz vede. Příkladem může být facebook, newsletter, internal, podpis_v_emailu, ecomail.
  • V utm_medium označ druh odkazujícího zdroje. Dle něj se daná návštěva zatřídí i do seskupení kanálů. Nepsané konvence jsou
    • cpc pro placené PPC systémy,
    • display pro bannerové reklamy,
    • email pro emailové kampaně,
    • affiliate pro sponzorované odkazy,
    • banner pro bannery na jiných webech,
    • social pro sociální sítě,
    • rtb pro real time bidding systémy,
    • link pro placené zpětné odkazy, PR články,
    • product pro zbožové vyhledávače.
  • V utm_campaign blíže charakterizuj konkrétní odkaz z daného zdroje a média. Např. 2023_04_19_jarni_newsletter, banner_kotatko_300x600px.

Dále pro všechny parametry platí:

  • nepoužívej diakritiku a mezery,
  • kratší hodnoty jsou lepší hodnoty,
  • neuváděj osobní údaje,
  • mysli na to, že parametry budou po prokliknutí vidět v adresním řádku prohlížeče,
  • používej jen malá písmena,
  • sjednoť si pojmenování napříč systémy.

Automatické značkování

Možná se ptáš, zda opravdu musíš vyplňovat UTM parametry u všech svých desítek tisíc reklam v Google Ads nebo Skliku.

Neboj, nemusíš. Většina inzertních systémů nabízí funkci automatického značkování (autotaggingu) a tak UTM parametry přidají k cílové URL adrese automaticky.

V Google Ads najdeš nastavení automatického značkování ve Všechny kampaně -> Nastavení -> Nastavení účtu. V základu je automatické značkování povolené.

Automatické značkování kampaní v Google Ads

V Skliku se k automatickému značkování dostaneš přes Nástroje -> Automatické tagování URL a musíš ho ručně zapnout.

Automatické značkování kampaní v Skliku
Automatické značkování kampaní v Skliku

V Skliku je navíc potřeba udělat další úpravy, aby se ti do Google Analytics propisovala i reklamní sestava. Podívej se na článek o přenosu reklamní sestavy z Skliku do Google Analytics.

V Microsoft Ads najdeš možnost automatického značkování v All campaigns > Settings > Account level options kde zaškrtneš Add UTM tags to my destination URLs.

Automatické značkování v Microsoft Ads

I Facebook umí automatické značkování, byť ne tak jednodušše. U každé reklamy musíš jednotlivé UTM parametry vyplnit sám. Využít ale můžeš dynamická pole jako je {{campaign.name}}. V takovém případě pak Facebook doplní skutečný název kampaně sám. Ale funguje to trochu zrádně, jak popisuje žlutá hláška na následujícím obrázku.

Automatické značkování ve Facebook reklamě

Campaign URL Builder

A když inzertní systém automatické značkování nemá? Pak nezbývá než ke všem odkazům přidat UTM parametry ručně.

I tuto práci si ale můžeš usnadnit.

A to využitím nástroje URL Builder, kam jen vyplníš cílovou URL, zdroj, médium a kampaň a on již celou výslednou URL i s parametry poskládá sám.

Přidanou hodnotu má ještě v tom, že si poradí s diakritikou v parametrech nebo s tím, aby ve výsledné adrese nebyly dva otazníky.

Campaign URL Builder
Campaign URL Builder

Na co si u UTM dát pozor

Nejčastější chyba v používání UTM parametrů je jejich nepoužívání.

Pokud v e-mailovém newsletteru nenastavíš UTM parametry a někdo odkaz v Outlooku proklikne, označí se ti taková návštěva v Google Analytics jako přímá. A vůbec nezjistíš, že byla z e-mailu.

Proto označuj, co se dá. Zároveň buď ale důsledný a konzistentní, ať odkaz z Facebooku není jednou se zdrojem fb, podruhé facebook a potřetí Jančin_facebook.

Google Analytics rozlišují i malá a velká písmena, takže email a Email se ve statistikách ukáží jako dvě rozdílná media. To vše znepřehlední vyhodnocení statistik.

UTM jsou ti co platná jen u odkazů na tvůj web, na kterém máš Google Analytics. Pokud UTMka přidáš například k odkazu na stránku na Facebooku nebo Youtube kanál, statistiky proklikovosti nezměříš.

A v neposlední řadě. UTM parametry slouží ke značení odkazů vedoucích na tvůj web. Nikdy je nepoužívej k označení odkazů v rámci webu! Povede to ke zničení některých statistik v Universal Analytics kvůli restartování návštěv.