Close

Co jsou Google Analytics

Google Analytics jsou nástrojem od Googlu pro měření návštěvnosti webu.

Ukázka vzhledu Google Analytics.
Prostředí Google Analytics

U celé řady webů jsou Google Analytics základním nástrojem pro vyhodnocování úspěšnosti webové stránky. Tak se s nimi pojď seznámit.

Co lze s Google Analytics zjistit

Správně nastavené Analytics ti toho o návštěvnících webu prozradí spoustu. Třeba:

  • kolik jich přišlo,
  • odkud jsou (stát, region a dokonce i město),
  • jak se na web dostali (přes vyhledávač, PPC reklamu nebo přímým zadáním URL adresy?),
  • jaké stránky webu viděli,
  • co nakoupili,
  • na jaká tlačítka klikali,
  • a mnoho dalšího…

Google Analytics jdou použít i k měření mobilních aplikací či jiných zařízení připojených k internetu.

Jak funguje měření do Google Analytics

Měření do Google Analytics je v založeno na javascriptovém kódu, tzv. trackeru, který vložíš do zdrojového kódu stránek svého webu.

Při každém načtení stránky si tak uživatel nestáhne do svého prohlížeče jen obsah tvého webu, ale také tento kód, který se vykoná.

Tracker posbírá informace o zobrazené stránce a uživateli a v podobě hitu (česky požadavek), je pošle na servery Google Analytics. Ty pak jednotlivé hity zpracují do ucelených návštěv a zobrazí ti je jako statistiky v přehledech.

Tracker na web umístíš buď přímým vložením do kódu, nebo přes správce značek.

Vložení trackeru do kódu

Umístění samotného trackeru přímo do stránky se dnes využívá méně, byť na webech stále převládá.

GA tracker v nejnovější verzi. Občas na webu najdeš i starší verze s analytics.js a ga.js
Tracker v nejnovější verzi. Občas na webu najdeš i starší verze s analytics.js a ga.js

Případně ke vložení trackeru do stránky můžeš použít pluginy, které jsou dostupné ve většině CMS.

Správce značek

Mnohem lepší způsob, obzvláště pokud na webu budeš používat i další analytické a marketingové nástroje, je volba nějakého správce značek, nejčastěji Google Tag Manageru.

Přes ten se totiž dají Google Analytics do webu vložit také a to rychleji, snadněji a hlavně udržitelněji.

Značka GA v Google Tag Manageru
Značka Google Analytics v Google Tag Manageru

Measurement Protocol

Měření do Google Analytics lze poslat i na základě Measurement Protocolu.

V tomto případě nemáš na webu kód Analytics, ale údaje posíláš rovnou na servery Googlu z backendu své aplikace v podobě hitu. Measurement Protocol jen definuje, jak tyto informace mají vypadat.

Tato možnost je již hodně pokročilá a s její pomocí se měří jen minimum webů. A to většinou ani ne weby celé, ale jen například transakce. S největší pravděpodobností se s Measurement Protocolem nesetkáš.

Jak Google Analytics nastavit

Začít měřit web do Analytics je jednoduché a nepotřebuješ k tomu žádné speciální znalosti ani umět programovat. Stačí se řídit těmito dvěma články:

  1. Nastavení měření
  2. Konfigurace nástroje

V prvním kroku technicky zajistíš, že se web začne měřit. V druhém kroku pak Google Analytics donastavíš tak, aby sbírala data správně.

Historie Google Analytics

Google Analytics jsou s námi již od roku 2005. Za tu dobu prošly několika vývojovými fázemi.

Tou první z nich byly tzv. Classic Analytics, které vycházely ze softwaru Urchin. Odtud také pochází zkratka UTM (Urchin Tracking Module).

Googlu službu postupně rozvíjel a obohacoval o nové reporty. V roce 2012 jsme se tak dočkali nové verze nazývané Universal Analytics.

Ty v roce 2016 začal Google poskytovat i placeně pod názvem Google Analytics Premium, později Google Analytics 360.

Nejnovější verze z roku 2019 se nazývá Google Analytics: App + Web. Ta přináší zcela nový datový model a umožňuje měřit společně weby i mobilní aplikace.

Co Google Analytics neumí

Byť jsou Analytics mocný nástroj, tak ne se vším si poradí. Analytics ti nepomohou, pokud potřebuješ:

  • sledovat pohyb myší na webu (na to je lepší Hotjar nebo Smartlook),
  • měřit objednávky po telefonu nebo emailu (teda ne v základním nastavení),
  • zjistit statistiky konkurence (pokud se jim nenabouráš do účtu),
  • vidět chování návštěvníka před příchodem a po odchodu z tvého webu,
  • co si lidé myslí při prohlížení webu (zatím?).

Použitá technologie má bohužel i své slabé stránky. Např. pokud má uživatel vypnutý javascript, meřící kód se vůbec nespustí a tedy nemá co měřit. Některé AdBlockery hity do Analytics blokují. Nebo uživatel kliká na stránky tak rychle a má tak pomalé připojení, že se měření ani nestihne odeslat.

Z těchto a dalších důvodů se uvádí, že v českém prostředí podměřují Google Analytics oproti realitě v průměru o 10 %. Toto číslo se ale web od webu bude lišit. V Německu nezachytí Google Analytics prý 30-40 % návštěv.

Nebudu zabíhat do technických detailů, proč je měření nepřesné. Důležité ale je, že čísla z Analytics nelze brát jako dokonalá. Pokud v Analytics vidíš za minulý měsíc tržby 100 tis Kč, tak to ještě neznamená, že můžeš bouchat šampáňo a těch sto tisíc rozfofrovat.

Ke statistikám je potřeba přistupovat s rezervou a sledovat spíše trendy (rostou mi tržby nebo klesají a proč), než absolutní hodnoty.

Dalším omezením Google Analytics je neměnnost jejich dat. Jakmile se data změří a zpracují, již je nejde změnit. Proto když něco neměříme nebo měříme špatně, nejde to po odhalení chyby již zpětně napravit.

I to je důvod, proč v každé službě Google Analytics má být Záchranný výběr dat.

A v neposlední řadě mají Analytics i své limity. Na ty ale většinou narazíš až u složité implementace nebo velkého webu.

Závěr

Google Analytics jsou výkonný pomocník a navíc zdarma. Jejich vložení na web je snadné a i laikovi dokáží stravitelně podat základní statistiky měřeného webu.

Proto bych je rozhodně doporučil mít na každém webu. Aby však data nebyla znečištěná a o něčem vypovídala, je potřeba Analytics správně nakonfigurovat.