Close

Co jsou Google Analytics

27. 5. 2020

Google Analytics jsou nástroj od Googlu pro analýzu návštěvnosti webu. Jejich nejnovější verze nese název Google Analytics 4 (GA4), nejčastěji se ale setkáš s předchozí verzí Universal Analytics (UA).

Ukázka vzhledu Google Analytics.
Prostředí Google Analytics

U celé řady webů jsou Google Analytics základním nástrojem pro vyhodnocování úspěšnosti webové stránky. Tak se s nimi pojď seznámit.

Co lze s Google Analytics zjistit

Správně nastavené Analytics ti toho o návštěvnících webu prozradí spoustu. Třeba:

  • kolik jich přišlo,
  • odkud jsou (stát, region a dokonce i město),
  • jak se na web dostali (přes vyhledávač, PPC reklamu nebo přímým zadáním URL adresy?),
  • jaké stránky webu viděli,
  • co nakoupili,
  • na jaká tlačítka klikali,
  • a mnoho dalšího…

Google Analytics jdou použít i k měření mobilních aplikací či jiných zařízení připojených k internetu.

Jak funguje měření do Google Analytics

Měření do Google Analytics je v založeno na javascriptovém kódu, tzv. trackeru, který vložíš do zdrojového kódu stránek svého webu.

Při každém načtení stránky si tak uživatel nestáhne do svého prohlížeče jen obsah tvého webu, ale také tento kód, který se vykoná.

Tracker posbírá informace o zobrazené stránce a uživateli a v podobě hitu (česky požadavek), je pošle na servery Google Analytics. Ty pak jednotlivé hity zpracují do ucelených návštěv a zobrazí ti je jako statistiky v přehledech.

Jak Google Analytics nastavit

Začít měřit web do Analytics je jednoduché a nepotřebuješ k tomu žádné speciální znalosti ani umět programovat. Stačí se řídit těmito dvěma články v případě Universal Analytics:

  1. Návod na nastavení měření
  2. Návod na konfiguraci Analytics

V prvním kroku technicky zajistíš, že se web začne měřit. V druhém kroku pak Google Analytics donastavíš tak, aby sbírala data správně.

Při nastavování Google Analytics 4 si vystačíš s tímto návodem Jak založit Google Analytics 4.

Historie Google Analytics

Google Analytics jsou s námi od roku 2005. Za tu dobu prošly několika vývojovými fázemi.

Tou první z nich byl softwaru Urchin. Samostatná firma fungující od roku 1997, kterou Google právě roku 2005 koupil a jejich původní software přejmenoval na Google Analytics. Odtud také pochází zkratka UTM (Urchin Tracking Module).

Druhou vývojou verzí od roku 2007 byly Classic Analytics.

Googlu službu postupně rozvíjel a obohacoval o nové reporty. V roce 2012 jsme se tak dočkali nové verze nazývané Universal Analytics (UA).

Nejnovější verze z roku 2020 je Google Analytics 4. Ta přináší zcela nový datový model a umožňuje měřit společně weby i mobilní aplikace. Úplně původně se jmenovala Google Analytics: App + Web.

Co Google Analytics neumí

Byť jsou Analytics mocný nástroj, tak ne se vším si poradí. Analytics ti nepomohou, pokud potřebuješ:

  • sledovat pohyb myší na webu (na to je lepší Hotjar nebo Smartlook),
  • měřit objednávky po telefonu nebo emailu (teda ne v základním nastavení),
  • zjistit statistiky konkurence (pokud se jim nenabouráš do účtu),
  • vidět chování návštěvníka před příchodem a po odchodu z tvého webu,
  • co si lidé myslí při prohlížení webu (zatím?).

Použitá technologie má bohužel i své slabé stránky. Např. pokud má uživatel vypnutý javascript, meřící kód se vůbec nespustí a tedy nemá co měřit. Některé AdBlockery hity do Analytics blokují. Nebo uživatel kliká na stránky tak rychle a má tak pomalé připojení, že se měření ani nestihne odeslat.

Z těchto a dalších důvodů se uvádí, že v českém prostředí podměřují Google Analytics oproti realitě v průměru o 10 %. Toto číslo se ale web od webu bude lišit. V Německu nezachytí Google Analytics prý 30-40 % návštěv.

Nebudu zabíhat do technických detailů, proč je měření nepřesné. Důležité ale je, že čísla z Analytics nelze brát jako dokonalá. Pokud v Analytics vidíš za minulý měsíc tržby 100 tis Kč, tak to ještě neznamená, že můžeš bouchat šampáňo a těch sto tisíc rozfofrovat.

Ke statistikám je potřeba přistupovat s rezervou a sledovat spíše trendy (rostou mi tržby nebo klesají a proč), než absolutní hodnoty.

Dalším omezením Google Analytics je neměnnost jejich dat. Jakmile se data změří a zpracují, již je nejde změnit. Proto když něco neměříme nebo měříme špatně, nejde to po odhalení chyby již zpětně napravit.

I to je důvod, proč v každé službě Google Analytics má být Záchranný výběr dat.

A v neposlední řadě mají Analytics i své limity. Na ty ale většinou narazíš až u složité implementace nebo velkého webu.

Závěr

Google Analytics jsou výkonný pomocník a navíc zdarma. Jejich vložení na web je snadné a i laikovi dokáží stravitelně podat základní statistiky měřeného webu.

Proto bych je rozhodně doporučil mít na každém webu. Aby však data nebyla znečištěná a o něčem vypovídala, je potřeba Analytics správně nakonfigurovat.