Close

Jak založit Google Analytics 4

6. 7. 2021

Google Analytics 4 jsou novou verzí Google Analytics, kterou Google vypustil v říjnu 2020.

Vycházejí z Google Analytics App + Web, které šlo testovat jako betu od léta 2019. Více o vývojových verzích Google Analytics si přečteš v článku Co jsou Google Analytics.

Byť už GA4 nejsou v beta verzi, tak se stále ještě rychle mění a některé podstatné funkce v nich chybí. Proto i sám Google doporučuje zatím je nasadit jen jako paralelní měření vedle současných Google Analytics. Díky tomu si jednak ošaháš nový datové model, hlavně ale pak za pár let budeš mít k dispozici historická data.

Jak to provést ti prozradí návod níže. Či se mi ozvi a rád ti pomohu.

Pokud si chceš přečíst více o tom, co vlastně Google Analytics 4 jsou a jaké mají výhody, doporučuji článek Budoucnost webové analytiky? App + Web Property od Petra Vlčka.

Nastavení měření do nových Analytics s pomocí Google Tag Manageru sestává ze čtyř kroků:

Vytvoření nové služby GA4

1) V Google Analytics účtu vytvoř novou službu. Pokud nevíš, jaké je rozdíl mezi účtem, službou a výběrem dat, přečti si článek o struktuře Google Analytics účtu.

Založení nové služby v Google Analytics
Založení nové služby v Google Analytics

2) Nové Google Analytics 4 jsou již primární variantou pro založení nových GA. Stačí vyplnit Název služby, vybrat časové pásmo a měnu.

Vytvoření Google Analytics 4
Vytvoření Google Analytics 4

3) V druhém kroku vyber odvětví webu a zodpověz další otázky.

Vyplnění informací o firmě
Vyplnění informací o firmě

A je to. Nové GA4 máš založené.

Nyní je však potřeba ještě nastavit sbírání dat

Založení datového streamu

4) Přepni se v nabídce vlevo do Datové streamy a zvol tlačítko Web.

Založení datového streamu do GA4
Založení datového streamu do GA4

5) Vyplň Adresu URL webu a Název streamu.

Nastavení datového streamu
Nastavení datového streamu

6) V sekci Vylepšené měření po kliknutí na ozubené kolečko lze přepínači upravit, co vše se mají Analytics pokusit měřit automaticky.

Doporučuji ti nechat zapnuté jen to, co potřebuješ. Pokud na webu nemáš vložená videa, soubory ke stažení či vyhledávací pole, je lepší dané části vypnout.

U Vyhledávání na webu rozklikni rozšířená nastavení a vyplň tam parametr vyhledávacích dotazů u interního vyhledávání svého webu. Upozorňuji ještě, že vyhledávání na webu bude fungovat jen pokud se vyhledávaný výraz vkládá jako parametr do URL. Pokud ne, tak měření stejně nejspíš fungovat nebude a je ho potřeba ošetřit přes Google Tag Manager.

Interakce s videem budou fungovat pouze pro videa vložená z YouTube s aktivovanou podporou JS API. Jiné přehrávače je opět potřeba řešit přes Google Tag Manager.

Vylepšené měření
Vylepšené měření

7) Po uložení si zkopíruj ID měření nově vygenerovaného datového streamu.

ID měření

Přidání značky v Google Tag Manageru

8) Přejdi do Google Tag Manageru svého webu. Tam vytvoř novou značku.

Pojmenuj ji GA4 – Pageview, jako typ vyber Google Analytics: GA4 Configuration a do pole ID měření vlož před chvílí zkopírované ID měření. Či ještě lépe založ novou konstantu a až do té ID umísti.

Jako pravidlo spouštění vyber Všechny stránky.

Přidání značky GA4 do GTM

9) Ulož, v preview módu ověř, že se značka na webu skutečně spouští a vše publikuj.

Konfigurace GA4

10) Zpátky v Google Analytics jdi do Správce -> Nastavení dat -> Shromažďování dat a povol shromažďování údajů pro signály Google (Google Signals).

Aktivace signálů Google
Aktivace signálů Google

11) Nyní překlikni na Nastavení dat -> Uchovávání dat a tam vyber co nejdelší dobu. Jinak se ti data budou mazat již po dvou měsících.

Nastavení doby uchovávání údajů
Nastavení doby uchovávání údajů

12) Pokud se chystáš měřit i události s vlastními parametry, je potřeba tyto parametry nastavit.

Jdi do přehledu Všechny události a vpravo nahoře klikni na Spravovat vlastní definice.

Tlačítko spravovat vlastní definice
Tlačítko spravovat vlastní definice

13) Tam přes tlačítko Vytvořit vlastní dimenze založ potřebné parametry. Například na obrázku níže jsem si založil dimenze outbound_hostname a outbound_full_url pro měření parametrů u kliknutí na odkazy, které vedou z mého webu pryč.

Nadefinování vlastních dimenzí v GA4
Nadefinování vlastních dimenzí v GA4

Bez tohoto nastavení se parametry u události sice budou ukládat, ale nebudou se ve webovém rozhraní zobrazovat.

Nejlepší je tento krok udělat až za pár dní od nastavení událostí, protože se ti jednotlivé parametry budou u událostí samy nabízet.

Pokud máš na webu interní vyhledávání, přidej tímto postupem parametr search_term.

14) Události, které jsou pro tebe nejdůležitější, označ jako konverzi. Uděláš to přepínačem u konkrétní události na přehledu Všechny události.

Označení události jako konverze
Označení události jako konverze

Jde vlastně o obdobu cílů v Universal Analytics.

15) Pokud na web vedeš inzerci v Google Ads, propoj nově vytvořené GA4 s Google Ads účtem.

Závěr

V sekci V reálném čase v nových Analytics si zkontroluj, zda se objevují první hity. Za několik dní se pak ještě podívej, zda se data v nových Google Analytics skutečně sbírají. Především se podívej, zda se měří části z Vylepšeného měření tak, jak potřebuješ.

Prozkoumat pak můžeš jednotlivé reporty, které GA4 přináší. Či si nastav export dat do Biq Query a pracuj s nimi, jak jen uznáš za vhodné.

A na závěr. Narazíš-li kdekoli v postupu na problém, tak mi dej vědět. Rád poradím či návod upravím.