Co je Google Tag Manager
Google Tag Manager (GTM) se řadí mezi tag management systémy (TMS) neboli správce značek. Proto se v češtině nazývá Správce značek Google. Správný analytik mu neřekne jinak, než GTM [gétéemko] nebo [džýtýem].
Zjednodušeně je GTM prostředníkem mezi webem a marketingovými a analytickými kódy třetích stran. Také ti pomáhá držet pořádek v ostatních měřících skriptech.
A že je to potřeba. Na webech a hlavně eshopech mohou být až desítky měřících a marketingových skriptů. Ty se dříve vkládaly přímo do zdrojového kódu stránek. Udržet v nich pořádek se však brzy začalo ukazovat jako nereálné a proto vznikla potřeba značky spravovat s pomocí tag managerů.
Jak Google Tag Manager funguje
Představ si, že na svůj e-shop chceš vložit několik měřících kódů jako Google Analytics, měření elektronického obchodu, Facebook pixel, retargeting pro Seznam a i pro Google Ads.
Dřívo bylo nezbytné každý jednotlivý kód umístit na správné místo na webu nebo o to poprosit svého ajťáka. No a když za měsíc bylo potřeba přidat ještě Hotjar, neobešlo se to nez další úpravy zdrojového kódu webu od IT.
Pokud místo toho máš ale na webu Google Tag Manager, můžeš jednotlivé měřící kódy vložit přes něj bez jakéhokoliv zásahu přímo do webu.
Prostě parametry měřících kódů naklikáš v Google Tag Manageru a ten již zajistí, že se na webu kódy spustí.
GTM má i další výhody. 5 důvodů pro jeho využití shrnul na svém blogu Mirek Pecka.
Jak na web Google Tag Manager vložit
Začni tím, že na stránce tagmanager.google.com přihlásíš svým Google účtem.
Vpravo nahoře klikni na tlačítko pro vytvoření účtu.

Do názvu účtu vyplň jméno nebo název firmy majitele webu, kam GTM nasazuješ. Vyber zemi a pojmenuj kontejner podle domény webu.

Stiskni tlačítko Vytvořit a nový GTM kontejner je na světe. Rovnou se ti ukáže kód pro jeho nasazení i s instrukcemi.

Tyto instrukce si zobrazíš i kdykoli později kliknutím na GTM ID v horní liště.

Instrukce pošli správci svého webu, aby obě části kódu vložil na web.
Některá e-shopová řešení jsou dokonce na GTM připravená a tak stačí vyplnit GTM ID v administraci. Podívej se třeba na návod pro Shoptet, jak GTM nastavit.
Další možností je využít plugin pro Google Tag Manager. U WordPressu doporučuji GTM4WP.
Další zdroje o GTM
Pokud se toho chceš o Google Tag Manageru naučit více, doporučuju školení GTM od Tastu, nebo si přečíst E-book Google Tag Manager For Beginners od Analytics Mania.
V úplných začátcích pomůže i kurz Základy správce značek přímo od Googlu. Je ale již z roku 2015 a tak jsou některé postupy a hlavně ukázky zastaralé.
Mohlo by tě zajímat
Nebo se pro inspiraci podívej do rozcestníku článků.