Close

Co je Google Tag Manager

Google Tag Manager (GTM) se řadí mezi tag management systémy (TMS) neboli správce značek. Proto se v češtině nazývá Správce značek Google. Správný analytik mu neřekne jinak, než GTM [gétéemko] nebo [džýtýem].

Prostředí Google Tag Manageru
Prostředí Google Tag Manageru

Zjednodušeně je GTM prostředníkem mezi webem a marketingovými a analytickými kódy třetích stran. Také ti pomáhá držet pořádek v ostatních měřících skriptech.

A že je to potřeba. Na webech a hlavně eshopech mohou být až desítky měřících a marketingových skriptů. Ty se dříve vkládaly přímo do zdrojového kódu stránek. Udržet v nich pořádek se však brzy začalo ukazovat jako nereálné a proto vznikla potřeba značky spravovat s pomocí tag managerů.

Jak Google Tag Manager funguje

Představ si, že na svůj eshop chceš vložit několik měřících kódů jako Google Analytics, měření elektronického obchodu, Facebook pixel, retargeting pro Seznam a i pro Google Ads.

Normálně bys musel každý jednotlivý kód umístit na správné místo na webu nebo o to poprosit svého ajťáka. No a až budeš za měsíc chtít přidat ještě Hotjar, budeš muset upravovat zdrojový kód webu znova.

Pokud místo toho máš ale na webu Google Tag Manager, můžeš jednotlivé měřící kódy vložit přes něj bez jakéhokoliv zásahu přímo do webu.

Prostě parametry měřících kódů naklikáš v Google Tag Manageru a ten již zajistí, že se na webu kódy spustí.

GTM má i další výhody. 5 důvodů pro jeho využití shrnul na svém blogu Mirek Pecka.

Jak na web Google Tag Manager vložit

Začni tím, že na stránce tagmanager.google.com přihlásíš svým Google účtem.

Vpravo nahoře klikni na tlačítko pro vytvoření účtu.

Tlačítko pro vytvoření účtu v Google Tag Manageru
Tlačítko pro vytvoření účtu v Google Tag Manageru

Do názvu účtu vyplň jméno nebo název firmy majitele webu, kam GTM nasazuješ. Vyber zemi a pojmenuj kontejner podle domény webu.

Konfigurace nového Google Tag Mangager účtu
Konfigurace nového Google Tag Mangager účtu

Stiskni tlačítko Vytvořit a nový GTM kontejner je na světe. Rovnou se ti ukáže kód pro jeho nasazení i s instrukcemi.

Instrukce pro vložení kódu GTM
Instrukce pro vložení kódu GTM

Tyto instrukce si zobrazíš i kdykoli později kliknutím na GTM ID v horní liště.

GTM ID
GTM ID

Instrukce pošli správci svého webu, aby obě části kódu vložil na web.

Některá e-shopová řešení jsou dokonce na GTM připravená a tak stačí vyplnit GTM ID v administraci. Podívej se třeba na návod pro Shoptet, jak GTM nastavit.

Další možností je využít plugin pro Google Tag Manager. U WordPressu doporučuji GTM4WP.

Hned po vytvoření nového GTM kontejneru jej ještě jako prázdný nezapomeň publikovat. Pokud to neuděláš, bude GTM po vložení do webu vyhozovat v konzoli chybu. Samozřejmě pokud do nového GTM hned přidáš tag a ten publikuješ, tak prázdný kontejner publikovat nemusíš.

Další zdroje o GTM

Pokud se toho chceš o Google Tag Manageru naučit více, doporučuju školení GTM od Media, nebo si přečíst E-book Google Tag Manager For Beginners od Analytics Mania.

V úplných začátcích pomůže i kurz Základy správce značek přímo od Googlu. Je ale již z roku 2015 a tak jsou některé postupy a hlavně ukázky zastaralé.

Mohlo by tě zajímat

Nebo se pro inspiraci podívej do rozcestníku článků.