Jak nastavit Facebook pixel s pomocí GTM
Úspěch reklam na Facebooku hodně záleží na tom, zda mu poskytneš dostatek dat, na základě kterých se jeho algorytmus učí.
A jedním z důležitých zdrojů dat je Facebook pixel nasazený na tvůj web.
![Facebook pixel](https://nazakladedat.cz/wp-content/uploads/2020/06/Facebook-pixel-1.jpg)
V tomto návodu neřeším, co to Facebook pixel je a jak jej použít v reklamách. O tom se dočteš třeba v článku o Facebook pixelu od Včeliště.
Ukáži ti zde ale, jak správně Facebook pixel vložit na web, aby do Facebooku odesílal potřebná data. Využijeme k tomu Google Tag Manager.
- Základní kód pixelu
- Event ViewContent
- Event AddToCart
- Event Purchase
- Další eventy
- Kontrola správné implementace
Pokud si chceš práci zjednodušit, můžeš si všechny kód popsané níže jednoduše do GTM naimportovat s pomocí této šablony FB pixelu pro GTM.
Základní kód pixelu
Základní kód pixelu posílá Facebooku informace o zobrazených stránkách. Díky němu tak budeš moci ve Facebooku cílit na všechny návštěvníky webu nebo jen na ty, kteří viděli konkrétní stránku.
Kód pixelu pro tvůj web získáš v nastavení pixelu po kliknutí na Install Pixel, kde vybereš manuální vložení kódu na web.
![](https://nazakladedat.cz/wp-content/uploads/2020/06/Získání-kódu-Facebook-pixelu-1.jpg)
Tento kód pak vložíš v Google Tag Manageru jako novou značku Facebook – Pixel typu Vlastní HTML a spouštět ji budeš na všech stránkách webu.
V Advanced Settings ještě uprav, že značku chceš spouštět pouze jednou za stránku.
![Konfigurace značky pro základní kód Facebook pixelu](https://nazakladedat.cz/wp-content/uploads/2020/06/Konfigurace-značky-pro-základní-kód-Facebook-pixelu-680x1024.jpg)
Tímto nejjednodušší nastavení Facebooku pixelu končí. Pokud máš ale e-shop a chceš používat dynamické reklamy, měřit do Facebooku objednávky nebo odeslané formuláře, je potřeba donastavit ještě eventy.
Event ViewContent
Event ViewContent slouží k odeslání informací o zobrazeném detailu produktu. Využiješ ho tak, pokud máš e-shop. Díky němu bude Facebook vědět, které produkty si uživatel na webu prohlížel a které mu tak má ukazovat v dynamických reklamách. Můžeš si pak též tvořit vlastní publika podle zobrazených produktů nebo jejich kategorií.
Vytvoř novou značku Facebook – ViewContent typu Vlastní HTML a do ní vlož tento kód.
1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 |
<script> fbq('track', 'ViewContent', { content_name: '{{dl.ecommerce.detail.products.0.name}}', content_category: '{{dl.ecommerce.detail.products.0.category}}', content_ids: ['{{dl.ecommerce.detail.products.0.id}}'], content_type: 'product', currency: '{{dl.ecommerce.currencyCode}}', value: '{{dl.ecommerce.detail.products.0.price}}' }); </script> |
Pravidlo spouštění nastav dle svého webu tak, aby odpovídal zobrazení detailu produktu.
![Konfigurace ViewContent](https://nazakladedat.cz/wp-content/uploads/2020/06/Konfigurace-ViewContent-1.jpg)
V Advanced Settings, sekci Tag Sequencing nastav, aby se před touto značkou vždy stihla ještě odpálit značka se základním kódem pixelu. Jen tak bude vše správně fungovat.
![](https://nazakladedat.cz/wp-content/uploads/2020/06/Tag-Sequencing-nastavení-1.jpg)
Uvedený kód odpovídá standarní implementaci Enhanced Ecommerce měření pro Google Analytics, odkud bere i potřebná data. Části kódu ve dvou složených závorkách se tak ve tvém případě nejspíše budou lišit. Nezbytným krokem je tak i vytvoření a nadefinování zmíněných proměnných. Pokud se s tím budeš trápit, dej mi vědět a pomohu.
ViewContent lze použít i na jiných webech, než jen na e-shopech. Místo údajů o produktu pak posíláš informace o zobrazeném obsahu.
V proměnné content_type můžeš místo hodnoty product posílat product_group. V tom případě Facebooku říkáš, že uživatel neviděl konkrétní produkt, ale produkt z dané produktové skupiny. Samozřejmě feed produktů pak musí obsahovat odpovídající item_group_id.
Event AddToCart
Další event, který oceníš u e-shopu, je AddToCart. Díky němu Facebooku pozná, které produkty uživatel přidal do košíku.
Vytvoř novou značku Facebook – AddToCart typu Vlastní HTML a vyplň ji kódem.
1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 |
<script> fbq('track', 'AddToCart', { content_name: '{{dl.ecommerce.add.products.0.name}}', content_category: '{{dl.ecommerce.add.products.0.category}}', content_ids: ['{{dl.ecommerce.add.products.0.id}}'], content_type: 'product', value: {{dl.ecommerce.add.products.0.price}}, currency: '{{dl.ecommerce.currencyCode}}' }); </script> |
Stejně jako u ViewContent nastav v sekci Tag Sequencing, aby se před toutou značkou vždy stihla ještě odpálit značka se základním kódem pixelu.
No a samozřejmě nezapomeň vybrat správné pravidlo spouštění. Tento kód je potřeba vykonat již v okamžiku přidání do košíku, ne až při zobrazení stránky košíku.
![Konfigurace AddToCart](https://nazakladedat.cz/wp-content/uploads/2020/06/Konfigurace-AddToCart-1.jpg)
Mysli na to, že tlačítko na přidání do košíku se může nacházet i na homepage, v kategorii a detailu produktu.
Event Purchase
Nejdůležitějším eventem u e-shopu je Purchase. Díky němu se do Facebooku odešlou informace o provedené objednávce. Facebook tak bude moci reportovat, kolik konverzí přinesl a jakou měly hodnotu. Pozor si ale dej na různé atribuční modely.
Navíc Facebooku uvidí, jací uživatelé objednávají a co. Díky tomu budou jeho algorytmy moci úspěšněji hledat uživatele jim podobné přes lookalike publika. Při plné implementaci včetně nakoupených produktů pak dokážeš definovat ve Facebooku i publika typu Nakoupili konkrétní produkt před 20-30 dny a jim ukazovat speciální reklamy.
Pro měření eventu Purchase vytvoř novou značku Facebook – Purchase typu Vlastní HTML a do ní nakopíruj kód.
1 2 3 4 5 6 7 8 |
<script> fbq('track', 'Purchase', { currency: '{{dl.ecommerce.currencyCode}}', value: {{dl.ecommerce.purchase.actionField.revenue}}, content_type: 'product', contents: {{js.contentsForFacebookPurchase}} }); </script> |
V Advanced Settings, sekci Tag Sequencing nastav, aby se před toutou značkou vždy stihla odpálit značka s pixelem.
Pravidlo spouštění nastav na zobrazení děkovací stránky po nákupu.
![Konfigurace Purchase](https://nazakladedat.cz/wp-content/uploads/2020/06/Konfigurace-Purchase.jpg)
Složitější na nastavení je proměnná js.contentsForFacebookPurchase. Facebook totiž potřebuje v proměnné contents zaslat pole, které obsahuje ID a množství objednaných produktů. To jde naštěstí poskládat z údajů pro měření transakce do Google Analytics. Proměnná js.contentsForFacebookPurchase je tak typu Vlastní JavaScript a obsahuje následující kód.
1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 |
function() { var contents = []; for (i = 0; i < {{dl.ecommerce.purchase.products}}.length; i++) { contents[i] = { id: {{dl.ecommerce.purchase.products}}[i].id, quantity: {{dl.ecommerce.purchase.products}}[i].quantity } } return contents; } |
Celá konfigurace proměné tak vypadá takto.
![Konfigurace js.contentsForFacebookPurchase](https://nazakladedat.cz/wp-content/uploads/2020/06/Konfigurace-js.contentsForFacebookPurchase-1.jpg)
Další eventy
Facebook má i celou řadu dalších standardizovaných eventů a můžeš si posílat i eventy vlastní např. při odeslání formuláře nebo stažení souboru. To využije k definování publik nebo nastavení vlastních konverzí.
Posílání vlastního eventu uděláš v Google Tag Manageru přes vložení tohoto kódu do značky typu Vlastní HTML a nadefinování správného pravidla spouštění.
1 2 3 |
<script> fbq('track', 'stazeniCeniku'); </script> |
Řetězec stazeniCeniku samozřejmě nahraď vlastním názvem eventu.
Ani zde nezapomeň nastavit v Advanced Settings, že značka se má spustit až po značce základního kódu pixelu.
![Konfigurace vlastního eventu](https://nazakladedat.cz/wp-content/uploads/2020/06/Konfigurace-vlastního-eventu.jpg)
Kontrola správné implementace
Až budeš mít vše v Google Tag Manageru hotové, přepni se do Preview módu. Do Chromu si přidej rozšíření Facebook Pixel Helper a stránku obnov.
![](https://nazakladedat.cz/wp-content/uploads/2020/06/Chrome-rozšíření-Facebook-Pixel-Helper-1.jpg)
Dále pokračuj podle návodu na kontrolu implementace Facebook pixelu.
Trápíš se s nastavením a něco ti nejde? Ozvi se mi a rád pomohu.