Close

Co znamenají kanály návštěvnosti v Google Analytics

Kanály návštěvnosti sdružují jednotlivé zdroje návštěvnosti do větších celků.

Slouží tak k souhrnému pohledu na složení celkové návštěvnosti webu.

Kanály v přehledu akvizice
Kanály v přehledu akvizice

Základní kanály návštěvnosti v Google Analytics jsou:

Někdy se taky označují jako Default Channel Grouping. Více o nich a pravidlech, která používají, se dočteš v nápovědě Googlu.

Pokud v přehledu Akvizice -> Kanály některý z kanálů nevidíš, tak to jen znamená, že ve zvoleném období z něj žádná návštěva něpřišla.

Co jednotlivé kanály návštěvnosti obsahují

Organic Search

Návštěvnost z vyhledávačů. V našich podmínkách se sem nejčastěji řadí neplacená návštěvnost z vyhledávání na Googlu a Seznamu.

Do kanálu Organic Search se zařadí vše, co má ve dimenzi médium organic. Případně i odkazující weby, které specifikuješ ve Zdrojích z organického vyhledávání.

Zdroje z organického vyhledávání
Zdroje z organického vyhledávání

Placené reklamy ve vyhledávání na Googlu, Seznamu ale i jinde. Musí být ale označeny UTM parametry s médiem cpc nebo musí být zapnuté automatické značkování.

Display

Rovněž návštěvy z reklam, nicméně nyní z reklam v obsahové síti (bannery). Prokliky v obsahových nebo retargetingových kampaních se budou řadit sem.

Direct

Přímá návštěvnost zadáním URL adresy nebo použitím záložky.

Technicky jde o návštěvy, u kterých Google Analytics nepoznají, odkud pocházejí. Což nastane i například při prokliku z emailového klienta na počítači, pokud není odkaz označen UTM parametry.

Ne všechny přímé návštěvy ale uvidíš jako přímé. V některých případech přiřadí Analytics přímé návštěvě ten zdroj, ze kterého uživatel přišel naposledy. Podrobnosti se dozvíš v článku o campaign timeoutu.

Referral

Příchody na web prostřednictvím odkazů na jiných webech. Pokud například v tomto článku uvedu odkaz na web rajtmajer.cz, tak pokud se skrze tento odkaz prokliknu, spadne má návštěva v Analytics webu rajtmajer.cz do kanálu Referral.

Email

Návštěvy označené UTM parametry s médiem email.

Pozor, neoznačené návštěvy z odkazů posílaných emaily se sem neřadí. Ty se propíší buď do kanálu Direct nebo do Referral jako návštěva ze zdroje například mail.google.com, email.sezanm.cz atd.

Social

Přístupy na web ze serverů jako Facebook, Youtube, Twitter atd. zapíší Google Analytics automaticky do kanálu Social.

(Other)

V případě, že je návštěva nějakým způsobem označená, ale Google Analytics ji nedokáží zařadit ani do jednoho z předchozích kanálů, skončí v kanálu (Other). Správně by tento kanál měl být prázdný.

Vlastní seskupení kanálů

Výše zmíněné kanály jsou výchozím seskupením kanálů (Default Channel Grouping).

V nastavení Google Analytics si můžeš vytvořit seskupení jednotlivých zdrojů do kanálů dle svých potřeb. Nebo si můžeš vytvořit kanály úplně nové.

Vlastní seskupení kanálů najdeš v Nastavení u výběru dat.

Vlastní seskupení kanálů
Vlastní seskupení kanálů

Tam si nadefinuješ jednotlivé kanály a podmínky, na základě kterých se do nich mají návštěvy rozřadit.

Jen si dej pozor na záludnost, že zařazování probíhá odshora a jakmile návštěva do některého kanálu zapadne, vyhodnocování dál již neběží. Pokud bys např. měl jako první definován kanál Email (médium se rovná email) a jako druhý kanál Newsletter (zdroj / médium se rovná newsletter / email), tak návštěva z newsletter / email se zařadí do kanálu Email, protože je výš.

Definice vlastního seskupení kanálů v GA
Definice vlastního seskupení kanálů v GA

Poté, co si seskupení kanálů nadefinuješ, jej najdeš v klasickém přehledu Akvizice -> Veškerá návštěvnost -> Kanály.

Vypadat může třeba takto.

Vlastní seskupení kanálů
Vlastní seskupení kanálů

Seskupení kanálů v Data Studiu

Seskupovat kanály dle libosti lze i v Data Studiu.

Ukázka vlastních kanálů v Data Studiu
Ukázka vlastních kanálů v Data Studiu

Docílíš toho s pomocí vlastního pole a podmínky CASE.

Seskupení kanálů v Data Studiu
Seskupení kanálů v Data Studiu

Jednoduše si na úrovni datové zdroje Google Analytics vytvoř nové pole a vlož do něj tento kód.

Proč je seskupení kanálů důležité

Seskupení kanálů je důležitou součástí řízení online marketingu. Když je správně udělané, usnadňuje orientaci v reportech a rozhodování na základě dat.

Přes seskupení kanálů segmentuješ jednotlivé metriky a tak hned vidíš, který kanál stojí za zlepšením nebo pádem čísel.

Ve většině případů stačí začít se základním seskupením kanálů z Google Analytics. Až když přestanou stačit, je na čase vytvořit si seskupení vlastní.

Úrovně kanálů

Díky tomu, že seskupení kanálů můžeš mít více, je snadné si nadefinovat jejich hierarchickou strukturu v jednotlivých úrovních (levelech). Např. mně se osvědčilo:

  • L1 – dle ceny (placené, neplacené)
  • L2 – výchozí kanály z Google Analytics nebo obdobné vlastní kanály (Neplacené vyhledávání, Facebook, Zbožáky, Google reklama…)
  • L3 – typy kampaní (brandové, retargeting, video prospekting…)
  • L4 – konkrétní kampaně (S_brand, DR_opusteny_kosik…)

V reportech jde díky tomu krásně drillovat, takže když vidím např. propad tržeb, podívám se, zda je to problém placených nebo neplacených kanálů, následně kterých kanálů, kterých typů kampaní a skončím na úrovni konkrétních kampaní.