Co znamenají kanály návštěvnosti v Google Analytics
Kanály návštěvnosti sdružují jednotlivé zdroje návštěvnosti do větších celků.
Slouží tak k souhrnému pohledu na složení celkové návštěvnosti webu.

Co obsahují výchozí kanály návštěvnosti
Základní kanály návštěvnosti v Google Analytics jsou:
Někdy se taky označují jako Default Channel Grouping. Více o nich a pravidlech, která používají, se dočteš v nápovědě Googlu.
Pokud v přehledu Akvizice -> Kanály některý z kanálů nevidíš, tak to jen znamená, že ve zvoleném období z něj žádná návštěva něpřišla.
A co jednotlivé kanály znamenají?
Organic Search
Návštěvnost z vyhledávačů. V našich podmínkách se sem nejčastěji řadí neplacená návštěvnost z vyhledávání na Googlu a Seznamu.
Do kanálu Organic Search se zařadí vše, co má ve dimenzi médium organic. Případně i odkazující weby, které specifikuješ ve Zdrojích z organického vyhledávání.

Paid Search
Placené reklamy ve vyhledávání na Googlu, Seznamu ale i jinde. Musí být ale označeny UTM parametry s médiem cpc nebo musí být zapnuté automatické značkování.
Přesněji řečeno se sem zahrne provoz označený médiem cpc. Takže pokud reklamy na Facebooku označuješ jako facebook / cpc, zařadí se návštěvy z těchto reklam do kanálu Paid Search.
Display
Rovněž návštěvy z reklam, nicméně nyní z reklam v obsahové síti (bannery). Prokliky v obsahových nebo retargetingových kampaních se budou řadit sem.
Pro správné fungování je potřeba mít v Google Ads aktivované automatické značkování a všechny ostatní bannery opatřit UTM parametry s médiem display.
Direct
Přímá návštěvnost zadáním URL adresy nebo použitím záložky.
Technicky jde o návštěvy, u kterých Google Analytics nepoznají, odkud pocházejí. Což nastane i například při prokliku z emailového klienta na počítači, pokud není odkaz označen UTM parametry.
Ne všechny přímé návštěvy ale uvidíš jako přímé. V některých případech přiřadí Analytics přímé návštěvě ten zdroj, ze kterého uživatel přišel naposledy. Podrobnosti se dozvíš v článku o campaign timeoutu.
Referral
Kanál Referral zahrnuje příchody na web prostřednictvím odkazů z jiných webů. Pokud například v tomto článku uvedu odkaz na web rajtmajer.cz, tak pokud se skrze tento odkaz prokliknu, spadne má návštěva v Analytics webu rajtmajer.cz do kanálu Referral.
Pokud bych chtěl i v GA tohoto webu nazakladedat.cz vidět, že k prokliku došlo, musím měřit odchozí kliky.
Návštěvy označené UTM parametry s médiem email.
Pozor, neoznačené návštěvy z odkazů posílaných emaily se sem neřadí. Ty se propíší buď do kanálu Direct nebo do Referral jako návštěva ze zdroje například mail.google.com, email.seznam.cz atd.
Social
Přístupy na web ze serverů jako Facebook, Youtube, Twitter atd. zapíší Google Analytics automaticky do kanálu Social.
(Other)
V případě, že je návštěva nějakým způsobem označená, ale Google Analytics ji nedokáží zařadit ani do jednoho z předchozích kanálů, skončí v kanálu (Other). Správně by tento kanál měl být prázdný.
Vlastní seskupení kanálů
Výše zmíněné kanály jsou výchozím seskupením kanálů (Default Channel Grouping).
V nastavení Google Analytics si můžeš vytvořit seskupení jednotlivých zdrojů do kanálů dle svých potřeb. Nebo si můžeš vytvořit kanály úplně nové.
Vlastní seskupení kanálů najdeš v Nastavení u výběru dat.
Tam si nadefinuješ jednotlivé kanály a podmínky, na základě kterých se do nich mají návštěvy rozřadit. Hodit se ti budou regulární výrazy.
Jen si dej pozor na záludnost, že zařazování probíhá odshora a jakmile návštěva do některého kanálu zapadne, vyhodnocování dál již neběží. Pokud bys např. měl jako první definován kanál Email (médium se rovná email) a jako druhý kanál Newsletter (zdroj / médium se rovná newsletter / email), tak návštěva z newsletter / email se zařadí do kanálu Email, protože je výš.

Poté, co si seskupení kanálů nadefinuješ, jej najdeš v klasickém přehledu Akvizice -> Veškerá návštěvnost -> Kanály.
Vypadat může třeba takto.
Výhodou je, že vlastní seskupení kanálů se počítá až při zobrazování dat. Lze tak použít i na historická data. Nevýhodou vlastního seskupení kanálů na druhou stranu zůstává, že není dostupné přes API. Z Google Data Studia se tak na něj nepodíváš.
Seskupení kanálů v Data Studiu
Seskupovat kanály dle libosti lze i v Data Studiu.

Docílíš toho s pomocí vlastního pole a podmínky CASE.

Jednoduše si na úrovni datové zdroje Google Analytics vytvoř nové pole a vlož do něj tento kód.
1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 |
CASE WHEN Médium = "organic" THEN "Neplacené vyhledávání" WHEN Médium = "email" THEN "Email" WHEN Zdroj / médium = "(direct) / (none)" THEN "Přímé návštěvy" WHEN (REGEXP_MATCH(Zdroj, ".*(facebook|Facebook|facebook.com|instagram|instagram.com|Instagram).*") OR REGEXP_MATCH(Médium, ".*(social|facebook|instagram|social network|social media).*")) THEN "Facebook a Instagram" WHEN Médium = "social" THEN "Ostatní sociální sítě" WHEN Zdroj / médium = "google / cpc" THEN "Google reklama" WHEN Zdroj / médium = "seznam / cpc" THEN "Seznam reklama" WHEN REGEXP_MATCH(Zdroj / médium, "heureka|zbozi")OR Médium = "product" THEN "Zbožáky" WHEN Médium = "referral" THEN "Odkazující stránky" ELSE "Ostatní" END |
Úrovně kanálů
Díky tomu, že seskupení kanálů můžeš mít více, je snadné si nadefinovat jejich hierarchickou strukturu v jednotlivých úrovních (levelech). Např. mně se osvědčilo:
- L1 – dle ceny (placené, neplacené)
- L2 – výchozí kanály z Google Analytics nebo obdobné vlastní kanály (Neplacené vyhledávání, Facebook, Zbožáky, Google reklama…)
- L3 – typy kampaní (brandové, retargeting, video prospekting…)
- L4 – konkrétní kampaně (S_brand, DR_opusteny_kosik…)
V reportech jde díky tomu krásně drillovat, takže když vidím např. propad tržeb, podívám se, zda je to problém placených nebo neplacených kanálů, následně kterých kanálů, kterých typů kampaní a skončím na úrovni konkrétních kampaní.
Proč je seskupení kanálů důležité
Seskupení kanálů je důležitou součástí řízení online marketingu. Když je správně udělané, usnadňuje orientaci v reportech a rozhodování na základě dat.
Přes seskupení kanálů segmentuješ jednotlivé metriky a tak hned vidíš, který kanál stojí za zlepšením nebo pádem čísel.
Správně vyřešené seskupení kanálů je předpokladem k tomu, abys mohl vůbec začít řešit atribuční modelování.
Ve většině případů stačí začít se základním seskupením kanálů z Google Analytics. Až když přestanou stačit, je na čase vytvořit si seskupení vlastní.
Jak kanály návštěvnosti použít
Většinou si vystačíš s výchozím seskupením kanálů, které najdeš v Google Analytics. Pokud máš jiné potřeby, začni s vlastním seskupením přímo v Analytics.
Pro pokročilejší práci s kanály pak doporučuji použít Data Studio.
Pokud máš ke kanálům návštěvnosti nějaký dotaz, tak se mi ozvi. Případně je můžeme probrat v rámci mého školení na Google Analytics.