Co znamená campaign timeout
Campaign timeout, nebo česky Časový limit kampaně, je důležité a trochu schované nastavení Google Analytics.
Udává dobu, po kterou budou přímé návštěvy označeny stejným zdrojem návštěvy, jako návštěva předchozí.
Výchozí hodnota je 6 měsíců.
Proč campaign timeout existuje
Představ si, že uživatel přišel na tvůj web přes reklamu na Facebooku, která byla označena UTM parametry. Z webu ale odešel a za dva dny se vrátil zadáním URL adresy tvého webu, tedy přímým přístupem.
Očekáváš v Google Analytics dvě návštěvy, jednu z Facebooku a jednu přímou? Tak to očekáváš blbě. Analytics ti ukáží dvě návštěvy z Facebooku.
Myšlenka je totiž taková, že přímým přístupem se na web dostává velmi málo lidí. A pokud člověk před přímým přístupem přišel na web z nějaké kampaně, dá se očekávat, že právě ona kampaň následný přímý přístup způsobila.
Campaign timeout pak udává dobu, po kterou budou přímé návštěvy označeny zdrojem předchozí návštěvy. V základním nastavení je to 6 měsíců.
Tím pádem i kdyby mezi příchodem z Facebooku a přímou návštěvou uběhlo 5 měsíců, stejně druhou návštěvu označí Google Analytics jako zásluhu Facebooku.
A samozřejmě to zlepšuje výsledky Google Ads kampaní, proto to Google dělá.
Příklad
Představ si dvě návštěvy jednoho uživatele. Poprvé přišel z reklamy na Seznamu, podruhé z neplaceného vyhledávání na Googlu.
To není tak složité, že?
A co když pak ještě člověk přijde napřímo? Co tipuješ?
Najednou bude v GA poslední návštěva opět z Googlu.
To je jedna z příčin, proč se počet prokliků v reklamních systémech nebude rovnat počtu návštěv v Google Analytics. Další příčiny jsem popsal v článku Proč se počet prokliků nerovná počtu návštěv na Analytixeru.
A ze stejného důvodu můžeš vidět v Analytics návštěvy i z kampaní, které jsou již dávno zastavené.
Jak poznat skutečně přímou návštěvu
Naštěstí Analytics nám nabízejí možnost, jak poznat, zda návštěva byla skutečně z daného zdroje, nebo zda byla zdroji jen přiřazena po přímém přístupu.
Slouží k tomu sekundární dimenze Přímá relace.
Pokud nabývá hodnoty Yes, znamená to, že daná návštěva byla přímá a danému zdroji byla přiřazena jen kvůli campaign timeoutu.
Situace na obrázku vlastně říká, že z 319 návštěv přiřazených google / organic jich 68 bylo ve skutečnosti přímých. Ale protože před přímou návštěvou přišli daní uživatelé z vyhledávání na Googlu, jsou i jejich přímé návštěvy označeny jako google / organic.
Doporučené nastavení
Hodnotu campaign timeoutu lze v nastavení Google Analytics změnit. A to v rozmezí 1 minuty až 24 měsíců. Nastavení najdeš ve Správci -> na úrovni služby pod Údaje o měření -> Nastavení relace.
Důrazně ti to ale nedoporučuji. Ovlivní to totiž přiřazování zdrojů k návštěvám a to až od času změny. Nebudeš tak moci srovnávat s předchozím obdobím.
Pokud se přeci jen do změny chceš pustit, nejprve ji otestuj. Na to je potřeba založit zcela novou službu (property) Google Analytics a na web nasadit druhé měření právě do této služby. Co služba je se dozvíš v článku o struktuře účtu Google Analytics a jak měření nastavit v článku jak nastavit měření Google Analytics.