Definice návštěvy v Google Analytics
Návštěva v pojetí Google Analytics má označovat jedno navštívení webu uživatelem. Technicky pak jde o sled interakcí uživatele s webem.
Bohužel ale již samotná definice toho, co je navštívení webu, není jednoduchá.
Například co když jsi na tento článek přišel z vyhledávání na Googlu a právě teď tě něco vyruší. Článek si ale necháš otevřený v záložce prohlížeče, vrátíš se k němu za tři hodiny a dočteš ho. Jak ale ve skutečnosti byla tvá návštěva dlouhá? Tři hodiny? 5 minut co článek čteš? Nebo nula sekund? A byla to jedna návštěva nebo dvě?
A právě i proto, že návštěva v pojetí GA nemusí nutně reprezentovat reálnou návštěvu člověka na webu, přejmenoval Google v poslední době u některých metrik označení návštěvy na relaci. Metrika počet stránek na návštěvu se tak nově jmenuje počet stránek na relaci. Pořád ale znamená to samé.
Pro správné chápání toho, co metrika návštěvy v Google Analytics znamená a co popisují i ukazatele s návštěvou spojené (počet stránek na relaci, prům. doba trvání relace…) si přečti, kdy jednotlivé návštěvy končí.
Kdy končí návštěva
Aby mohla nová návštěva začít, musí nejprve ta předchozí skončit. Analytics návštěvu ukončí ve třech případech:
- nečinnost po 30 minut,
- o půlnoci,
- při příchodu z jiného zdroje kampaně.
Nečinnost
Pokud od poslední interakce uběhne více než 30 minut, Analytics návštěvu ukončí.
Příklad 1
Honza přichází na web a rozečte první článek. V polovině si odskočí na kafe, zakecá se s kolegou a vrátí se po 35 minutách. Článek dočte a klikne ještě na druhý.
V Analytics budou dvě návštěvy, protože během nepřítomnosti se ta původní ukončila.
Příklad 2
Jana přichází na homepage a hned ji vyruší telefonát. Po 15 minutách se vrací k počítači, doprojde homepage a klikne na stránku kontakt.
V tomto případě nestačila návštěva vypršet a tak ji v GA uvidíš jako návštěvu jednu.
U interakce pozor na to, že musí jít o interakci měřenou do Google Analytics a u událostí musí být navíc tzv. interakční. Pokud tedy třeba uživatel klikne na tlačítko, ale tento klik do GA neměříš, tak k žádné interakci nedojde.
Limit 30 minut je základní nastavení a říká se mu časový limit relace (Session Timeout). V nastavení služby pod položkou Údaje o měření -> Nastavení relace si jej můžeš změnit na hodnotu 1 minuta až 4 hodiny. To ti ale důrazně nedoporučuji, protože si tím změníš způsob výpočtu všech metrik na návštěvu navázaných.
Půlnoc
Z důvodu zpracování údajů ukončí Analytics přesně o půlnoci všechny návštěvy.
Příklad
Ve 23:56 Míša navštěvuje homepage, v 23:59 přejde na článek 1, v 0:03 na článek 2 a v 0:06 na kontakt.
Ačkoli všechny interakce od sebe dělí jen pár minut, v Analytics uvidíš dvě návštěvy. Ta první totiž skončila v 0:00 a druhá byla odstartována příchodem na článek 2 v 0:03.
Proto je důležité v nastavení výběru dat vybrat správné časové pásmo.
Příchod z jiného zdroje kampaně
Každá návštěva má právě jeden zdroj kampaně. Takže pokud dojde k jeho změně, odstartuje se nová návštěva.
Je to celkem logické, protože jednou z podstatných vlastností, kterou u návštěvy chceš sledovat, je původ návštěvy. Takže pokud návštěvník přišel z jiného zdroje kampaně a jedna návštěva nemůže mít zdrojů více, je potřeba předchozí návštěvu ukončit a začít novou.
Příklad
Vlasta přichází na web přes vyhledávání na Seznamu a po prohlédnutí dvou stránek odejde. Během pěti minut ale klikne na retargetingový banner z Google Ads a na web se vrátí.
Kvůli příchodu z nového zdroje kampaně Analytics předchozí návštěvu ukončili, ačkoli limit pro vypršení návštěvy nebyl dosažen. Ve statistikách tak vidíš dvě návštěvy – jednu ze Seznamu a druhou z reklam na Googlu.
Pozor ale, že přímá návštěva nepřepisuje zdroj kampaně. Takže pokud web zavřeš a po pár minutách opět navštívíš web přímým zadáním URL, pro Analytics to bude jako pokračování předešlé návštěvy. Analytics nemají jak poznat, že jsi mezitím měl záložku s webem zavřenou.
Co si z definice návštěvy odnést
Nejdůležitější je pochopit, že návštěva v GA věrně neodráží skutečné chování návštěvníků. A proto ani absolutní počet návštěv není příliš vypovídající číslo.
Mrkni se taky na definici návštěvy v oficiální nápovědě Google Analytics.