Close

Co jsou Google Analytics 4

31. 8. 2023

Google Analytics 4 (GA4) jsou bezplatný nástroj od Googlu, který slouží k analýze návštěvnosti webových stránek a mobilních aplikací.

Úvodní stránka Google Analytics 4

Co lze s Google Analytics zjistit

Správně nastavené Analytics ti toho o návštěvnících webu prozradí spoustu. Třeba:

  • kolik jich přišlo,
  • odkud jsou (stát, region a dokonce i město),
  • jak se na web dostali (přes vyhledávač, PPC reklamu nebo přímým zadáním URL adresy?),
  • jaké stránky webu viděli,
  • co nakoupili,
  • na jaká tlačítka klikali,
  • a mnoho dalšího…

Google Analytics jdou použít i k měření mobilních aplikací či jiných zařízení připojených k internetu.

Jak GA4 fungují

Google Analytics 4 fungují díky měřícímu kódu, který je vložen do webové stránky nebo mobilní aplikace. Tento tzv. tracker v definovaných okamžicích (např. načtení stránky či přidání do košíku) posbírá informace, zdabalí je do balíčku (nazývaném hit) a odešle je na servery Googlu.

Vše, co takto měřící kód měří, je v podobě tzv. události (eventu). Tato událost pak může mít u sebe připojenou celou řadu parametrů, které popisují její vlastnosti.

Například při zobrazí této stránky na blogu se do GA4 odeslal událost s názvem page_view, které u sebe měla parametry page_location, page_title, page_category a další.

Všechny události jsou ukládány na serverech Googlu, jednou denně jsou zpracovány a částečně zagregovány a následně dlouhodobě uloženy. Když si pak otevřeš rozhraní GA4, ukáží se ti grafy a tabulky z těchto uložených dat.

GA4 podporují i tzv. cookieless měření pro případ, že návštěvník na webu neudělí souhlas v cookies liště.

Historie Google Analytics

Google Analytics jsou s námi od roku 2005. Za tu dobu prošly několika vývojovými fázemi.

Tou první z nich byl softwaru Urchin. Samostatná firma fungující od roku 1997, kterou Google právě roku 2005 koupil a jejich původní software přejmenoval na Google Analytics. Odtud také pochází zkratka UTM (Urchin Tracking Module).

Druhou vývojou verzí od roku 2007 byly Classic Analytics.

Googlu službu postupně rozvíjel a obohacoval o nové reporty. V roce 2012 jsme se tak dočkali nové verze nazývané Universal Analytics (UA).

Rozhraní Universal Analytics

Ty v roce 2016 začal Google poskytovat i placeně pod názvem Google Analytics Premium, později Google Analytics 360.

Nejnovější verze z roku 2020 je Google Analytics 4. Ta přináší zcela nový datový model a umožňuje měřit společně weby i mobilní aplikace. Úplně původně se jmenovala Google Analytics: App + Web.

Jak nasadit GA4 na web?

Existují tři možnosti, jak Google Analytics 4 na web nastavit.

  • přes Google Tag Manager
  • vyplněním ID v administraci webu
  • vložení měřícího kódu do kódu web

Nejběžnější je první možnost, kterou najdeš i v článku Jak vytvořit GA4.

Pokud už GA4 na webu máš, můžeš si je zdarma zkontrolovat podle tohoto checklistu nastavení GA4.

Co Google Analytics neumí

Byť jsou Google Analytics mocný nástroj, tak ne se vším si poradí. GA4 ti nepomohou, pokud potřebuješ:

  • sledovat pohyb myší na webu (na to je lepší Hotjar nebo Smartlook),
  • měřit objednávky po telefonu nebo e-mailu (teda ne v základním nastavení),
  • zjistit statistiky konkurence (pokud se jim nenabouráš do účtu),
  • vidět chování návštěvníka před příchodem a po odchodu z tvého webu,
  • co si lidé myslí při prohlížení webu (zatím?).

Použitá technologie má bohužel i své slabé stránky. Např. pokud má uživatel vypnutý javascript, meřící kód se vůbec nespustí a tedy nemá co měřit. Některé AdBlockery měření do Google Analytics blokují. Nebo uživatel kliká na stránky tak rychle a má tak pomalé připojení, že se měření ani nestihne odeslat.

Z těchto a dalších důvodů se uvádí, že v českém prostředí podměřují Google Analytics oproti realitě v průměru o 20 %. Toto číslo se ale web od webu bude lišit. V Německu nezachytí Google Analytics prý 30-40 % návštěv.

Nebudu zabíhat do technických detailů, proč je měření nepřesné. Důležité ale je, že čísla z Analytics nelze brát jako dokonalá. Pokud v Google Analytics vidíš za minulý měsíc tržby 100 tis Kč, tak to ještě neznamená, že můžeš bouchat šampáňo a těch sto tisíc rozfofrovat.

Ke statistikám je potřeba přistupovat s rezervou a sledovat spíše trendy (rostou mi tržby nebo klesají a proč), než absolutní hodnoty.

Dalším omezením Google Analytics je neměnnost jejich dat. Jakmile se data změří a zpracují, již je nejde změnit. Proto když něco neměříme nebo měříme špatně, nejde to po odhalení chyby již zpětně napravit.

A v neposlední řadě mají Google Analytics i své limity. Na ty ale většinou narazíš až u složité implementace nebo velkého webu.

Závěr

Google Analytics jsou výkonný pomocník a navíc zdarma. Jejich vložení na web je snadné a i laikovi dokáží stravitelně podat základní statistiky měřeného webu.

Proto bych je rozhodně doporučil mít na každém webu. Aby však data nebyla znečištěná a o něčem vypovídala, je potřeba Analytics správně nakonfigurovat.