Close

Co je dataLayer

DataLayer slouží k předávání dat do Google Tag Manageru. Do češtiny se někdy překládá jako datová vrstva, ale analytici mu říkají prostě dataLayer.

Příklad dataLayeru
Příklad dataLayeru

K čemu dataLayer slouží

U řady marketingových a analytických kódů ti nestačí změřit načtení stránky. Někdy potřebuješ odeslat i doplňující data. Např. po úspěšné objednávce na eshopu chceš změřit i hodnotu objednávky, jaké v ní byly produkty či kolik bylo objednáno kusů.

Aby bylo co měřit, je třeba tyto údaje Google Tag Manageru předat. A právě toto předání údajů se odehrává přes dataLayer.

Celý proces funguje tak, že ve zdrojovém kódu webu naplníš požadované údaje do dataLayeru, z něj si je přečte GTM a předá je měřícím kódům.

Díky tomu nemusíš např. na děkovací stránce eshopu vkládat hodnotu objednávky pro každý měřící kód zvlášť. Hodnotu objednávky umístíš pouze jednou do dataLayeru a odtud ji GTM předá do Google Analytics, měření konverzí Ads, měření konverzí Sklik či do Facebook pixelu. Vše samozřejmě dle tebou definovaných pravidel.

Vkládání hodnot do dataLayeru

Aby vše správně fungovalo, je potřeba myslet na to, že dataLayer je pole, na které se GTM při svém načtení naváže. Proto je potřeba dataLayer vytvořit ještě před načtením GTM. To uděláš vložením kódu ještě před první část snippetu GTM. Pokud do dataLayeru nepotřebuješ nic vkládat, tak jej GTM vytvoří sám.

Inicializace dataLayeru
Inicializace dataLayeru

Ne vždy máš ale údaje dostupné již při načtení stránky. Když chceš například měřit přidání produktu do košíku, tak informaci o přidaném produktu máš až v okamžiku stisknutí tlačítka přidat do košíku. 

V takovém případě lze informace do dataLayeru přidat i později přes takzvaný push. Technicky jde o volání funkce push nad dataLayerem, jejíž parametrem je objekt.

DataLayer push
DataLayer push

Závěr

Koncept dataLayeru výrazně usnadňuje práci při nasazování nových měřících kódů. Navíc znovupoužití dat, která jsou v dataLayeru již jednou vložena, přispívá k udržení čistoty dat napříč různými systémy.

Záludnost dataLayeru však spočívá v jeho správné implementaci. Při nesprávném technickém provedení nejen že nepřináší výhody, ale může dokonce škodit, zpomalovat web a špinit naměřená data.

Nezapomeň si tak dataLayer na svém webu zkontrolovat.



Mohlo by tě zajímat

Nebo se pro inspiraci podívej do rozcestníku článků.