Close

Co je míra okamžitého opuštění

6. 3. 2020

Míra okamžitého opuštění se v angličtině označuje Bounce Rate.

Ukáže ti u jednotlivých stránek webu, kolik procent lidí, kteří vstoupili na konkrétní stránku, hned z webu odešlo. Technicky jde o návštěvu, která se skládá jen z jedné interakce.

Míra okamžitého opuštění v Google Analytics
Míra okamžitého opuštění v Google Analytics

Nejčastěji se hodnotí u vstupních stránek webu. Díky tomu poznáš, které vstupní stránky je potřeba vylepšit nebo na jaké vedou nevhodné kampaně.

Jak snížit míru okamžitého opuštění

Míru okamžitého opuštění si většinou lidé představují jako něco špatného. A snaží se ji snížit.

Přitom nic jako ideální míra okamžitého opuštění neexistuje. Ano, pokud máš míru okamžitého opuštění nižší než 10 % nebo vyšší než 95 %, tak to asi dobře nebude. Jakékoli číslo v intervalu 20 až 90 % však již může být dobrý výsledek. 

Záleží totiž na cíli webu a kontextu.

Pokud přesto chceš znát ideální míru okamžitého opuštění pro svůj web, můžeš ji zjistit na www.whatisagoodbouncerate.com.

Kdy vysoká míra okamžitého opuštění nevadí

Představ si třeba, že jsi na tento článek přišel z vyhledávání na Googlu na dotaz „co je míra okamžitého opuštění“.

4 minuty si čteš celý tento článek a na jeho konci záložku prohlížeče zavřeš.

Jako to bude vypadat v Google Analytics? Jako návštěva se 100% mírou okamžitého opuštění. Jenže účel článku byl naplněn, takže až se budu dívat do statistik, vysoká míra okamžitého opuštění u článků mi vadit nebude.

Naopak ale pokud platím PPC reklamu v Skliku pro eshop, nebudu vískat radostí, že kampaň má míru okamžitého opuštění 89 %.

Techniky pro zpřesnění míry okamžitého opuštění

Existují samozřejmě způsoby, jak míru okamžitého opuštění snížit. Může jít o posílání interakční události třeba při dočtení stránky do 80 % nebo po 30 sekundách na stránce. S pomocí GTM jde takové měření dočtení stránky nastavit lehce.

Nicméně jsou zde dvě ale:

  1. Samotná míra okamžitého opuštění není problém 
    Míra okamžitého opuštění sama o sobě není problém. Problém je, že lidé z webu odcházejí hned na první stránce návštěvy. Není s tou stránkou něco v nepořádku? Není s přiváděnou návštěvností něco špatně? Je relevantní?
  2. Musíš vědět, co děláš
    Měření různých scrollů na stránce nebo dočtení článku ti zahýbá i s jinými metrikami v Google Analytics. Opravdu víš, co děláš? Neznehodnotíš si tím průměrnou dobu trvání návštěvy nebo nenarazíš na limity GA?

Závěr

Míra okamžitého opuštění je dobrým ukazatelem u vstupních stránek. V jednom čísle shrnuje, jak dobrá stránka je a zároveň jak relevantní návštěvnost na ní přichází.

Cílem rozhodně není mít míru okamžitého opuštění co nejnižší. Je ale dobré ji pravidelně sledovat a pokud někde začne růst, pídit se po skutečné příčině problému.

Míra okamžitého opuštění nižší než 10 % nebo vyšší než 90 % většinou značí problém s měřením nebo kvalitou návštěvnosti. Proto je dobré mít nastavené automatické upozornění na neobvyklou výši míry okamžitého opuštění.

Podobným ukazatelem, který ale říká něco jiného, je procento odchodů.