Close

Jak měřit články na blogu

21. 3. 2024

Vyhodnocení úspěšnosti blogu bývá často oříšek, protože na na něm většinou chybí jasně definovaný cíl. A dívat se jen na počty zobrazení jednotlivých článků nestačí.

Vyhodnocení článků na blogu

Navíc ti na blog chodí často většina návštěvnosti z vyhledávače nebo newsletteru. Tito lidé si zobrazí jednu stránku a odcházejí. Kvůli tomu pak mívají blogové články nízkou míru zapojení, resp. vysokou míru okamžitého opuštění.

Jenže jak rozlišíš lidi, kteří hned po zobrazení článku odešli od těch, kteří jej 5 minut četli a až pak okno prohlížeče zavřeli? Ve statistikách budou totiž oba případy zaznamenány jako okamžité opuštění stránky.

Naštěstí si s pomocí Google Tag Manageru jde do Google Analytics 4 jednodušše změřit přečtení článku.

Obsah

Logika měření

Celou situaci totiž můžeme ošetřit událostí odeslanou do Google Analytics v okamžiku, kdy člověk dočte do konce článku.

A protože na konci stránky je většinou patička webu, budeme za konec článku pro zjednodušení považovat konstantu 70 % výšky celé stránky.

Celé to ještě vylepšíme podmínkou, že událost se má odeslat až po minimálně 30 sekundách, abychom odfiltrovali případy, kdy člověk článek jen v rychlosti proskenuje.

A tyto dvě podmínky spojíme dohromady do tzv. Skupiny pravidel (Trigger Group).

Příprava pravidel spuštění

Ze všeho nejdříve si v Google Tag Manageru založíme pravidla spuštění pro zobrazení 70 % výšky článku a uplynutí 30 sekund na článku.

Pravidlo Timer 30 s on /blog nastavíme jako typ časovač s intervalem 30000 a podmínkou, že Page Path má obsahovat /blog. Tato podmínka říká, že se toto pravidlo má spustit jen na stránkách, které v URL obsahují /blog. Pokud je na tebou měřeném blogu URL jiná či měříš jiný typ stránek, tak to pochopitelně zde i v následujících pravidlech změň.

Pravidlo Timer 30 s on /blog

Dále si připravíme pravidlo Scroll 70 % on /blog jako pravidlo typu Hloubka posunu se spuštěním v 70 % svislé výšky. Opět jej omezíme jen na stránky s /blog v URL. Alternativně jde použít pravidlo na viditelnost prvku, který ti označuje konec textu článku.

Pravidlo Scroll 70 % on /blog

Tato dvě pravidla následně spojíme založením nového pravidla Time 30 s AND Scroll 70 % on /blog typu Skupina pravidel, kde vybereme před chvílí vytvořená pravidla.

Pravidlo Time 30 s AND Scroll 70 % on /blog

Vytvoření značky

Samotné pravidlo spuštění ještě nic nezměří. Přečtení článku si chceme odeslat do Google Analytics jako událost read_article. Takže pokračujeme v založení nové značky GA4 – read_article, která je typu Google Analytics: událost GA4 a název události je read_article. ID měření vyplň podle svého webu.

A jako pravidlo spuštění vybereme před chvilkou vytvořenou skupinu pravidel Time 30 s AND Scroll 70 % on /blog.

Značka GA4 – read_article

Závěr

A tím máš hotovo. Samozřejmě nezapomeň vše otestovat v preview módu GTM, zda se značka a její spouštění chová tak, jak očekáváš.

Pro snadné vyhodnocení ti poslouží jednoduchý přehled v Looker Studiu, jako je tento.

Vyhodnocení čtenosti článků v Looker Studiu

Nevíš si s měřením a vyhodnocením blogu rady? Ozvi se mi, rád poradím.