Close

Měření článků na blogu

Vyhodnocení úspěšnosti blogu bývá často oříšek, protože na na něm většinou chybí jasně definovaný cíl.

Navíc ti na blog chodí často většina návštěvnosti z vyhledávače nebo newsletteru. Tito lidé si zobrazí jednu stránku a odcházejí. Kvůli tomu pak mívají blogové články vysokou míru okamžitého opuštění.

Jenže jak rozlišíš lidi, kteří hned po zobrazení článku odešli od těch, kteří jej 5 minut četli a až pak okno prohlížeče zavřeli? Ve statistikách budou totiž oba případy zaznamenány jako okamžité opuštění stránky.

Naštěstí máme díky Simovi řešení.

Logika měření

Celou situaci totiž můžeme ošetřit událostí odeslanou do Google Analytics v okamžiku, kdy člověk dočte do konce článku.

A protože na konci stránky je většinou patička webu, budeme za konec článku pro zjednodušení považovat konstantu, třeba 70 % výšky celé stránky.

Celé to ještě vylepšíme podmínkou, že událost se má odeslat až po minimálně 30 sekundách, abychom odfiltrovali případy, kdy člověk článek jen v rychlosti proskenuje.

Bohužel Google Tag Manager nedisponuje žádným pravidlem spouštění, ve kterém by šla nastavit hloubka scrollování ve stránce a rovnou i časový limit. Vypomoci si tak budeme muset dvojicí pravidel.

Aktualizace: Google Tag Manager nově umí tzv. Trigger groups, které právě toto nabízí. Doporučuji je pro nastavení pravidel využít.

To první se spustí, pokud dojde ke srollování do 70 % stránky a zároveň již předtím uběhl limit 30 sekund. Druhé pravidlo funguje obráceně a spustí se, pokud uplynulo 30 sekund a zároveň již předtím bylo doscrollovoná do minimálně 70 % stránky.

Založení proměnných

Ze všeho nejdříve si musíš vytvořit dvě proměnné.

V GTM jdi do sekce Variables, klikni na tlačítko Configure vpravo nahoře u Built-In Variables a zaškrtnutím Scroll Depth Treshold tuto vestavěnou proměnnou aktivuj.

Povolení Scroll Depth Treshold proměnné v GTM
Povolení Scroll Depth Treshold proměnné v GTM

Teď klikni na tlačítko New u User-Defined Variables.

Novou proměnnou pojmenuj dl.gtm.timerInterval, jako typ vyber Data Layer Variable a u Data Layer Variable Name vyplň gtm.timerInterval.

Ulož.

Timer Interval proměnná v GTM
Timer Interval proměnná v GTM

Vytvoření značky

Nyní vytvoř novou značku typu Event pro Google Analytics. Doporučuji pojmenovat třeba jako GA – Event – Scroll 70 and time 30 s.

Pomocí ní budeme při přečtení článku do GA odesílat událost. A tak si v nastavení značky nadefinujeme, jakou má mít událost kategorii, akci a štítek.

Nastavení značky vyplň dle obrázku. Pojmenování proměnných můžeš samozřejmě upravit dle sebe.

Nastavení značky
Nastavení značky

Definice pravidel spouštění

Ke značce rovnou vytvoř dvě pravidla spouštění a to Scroll 70 and time 30 s.

Pravidlo Scroll 70 and time 30 s
Pravidlo Scroll 70 and time 30 s

A druhé pravidlo Time 30 s and scroll 70.

Time 30 s and scroll 70 trigger
Pravidlo Time 30 s and scroll 70

U toho druhého můžeš v části Enable this trigger when all of these conditions are true omezit, aby se měření spouštělo jen na určité části webu.

Závěr

A tím máš hotovo. Samozřejmě nezapomeň vše otestovat v preview módu GTM, zda se značka a její spouštění chová tak, jak očekáváš.

Dále je možné na událost odesílanou do GA nastavit cíl.

Doporučuji také přidat do Analytics poznámku, že jsi začal dočtení článku měřit. Použít můžeš třeba tento text: nastavena interakční událost při dočtení do 70 % stránky po 30 sekundách.

Toto měření ti totiž může skokově ovlivnit míru okamžitého opuštění, průměrnou dobu trvání relace a čas strávený na stránce. Tak aby byl původ změny všem jasný. Případně můžeš u události vypnout interakčnost.

Stejný princip lze krom blogu použít i na jiných typech stránky. Například u jednostránkových webů své uplatnění určitě najde.

Mohlo by tě zajímat

Nebo se pro inspiraci podívej do rozcestníku článků.