Co je Referral Exclusion List
Referral Exclusion List nebo v češtině Seznam vyloučených odkazujících zdrojů je schované nastavení na úrovni služby v Google Analytics.
Tento text popisuje jeho funkci pro verzi Universal Analytics. Na jeho obdobu v nových Google Analytics 4 se podívej v článku Jak odstranit nežádoucí odkazující zdroje v Google Analytics 4.
Vedle filtrů jde o důležitý nástroj k zajištění čistoty dat v Google Analytics. Ne nadarmo proto jeho podobu kontroluješ v checklistu pro kontrolu nastavení a dat v Google Analytics.
Pokud s Referral Exclusion Listem a jeho nastavením zápasíš, ozvi se mi. Rád ti pomohu.
Co Referral Exlusion List dělá
Funkcí Seznamu vyloučených odkazujících zdrojů je vylučovat zadané domény z odkazujících zdrojů.
To se hodí v případě, že nechceš danou návštěvu vyloučit celou, jen u ní nechceš zaznamenat její původ.
Možná ti myšlenka zahazování zdroje návštěvy přijde zcestná. Jenže dle definice návštěvy působí změna zdroje návštěvy její restartování.
A proto v případech jako je návrat z platební brány či odkaz v rámci webu chceš sice návštěvu počítat, její zdroj chceš ale ignorovat.
Jak funguje Referral Exlusion List
Referral Exlusion List neignoruje celou návštěvu, která pochází ze zadaného zdroje. Pouze anuluje její zdroj a tím pádem se dané návštěvě připíše jako zdroj direct / none, či se jí ponechá původní zdroj návštěvy díky campaign timeoutu.
Tím pádem třeba po návratu z platební brány nedochází ke změně zdroje a díky tomu pokračuje původní návštěva.
A právě platební brány jsou nejčastějším případem pro použití Referral Exlusion Listu. Pokud totiž platební brána není v Referral Exlusion Listu vyloučena, tak vlivem příchodu z nového zdroje se dle definice návštěvy založí nová návštěva a v datech pak vidíš řadu návštěv z platební brány, které navíc berou zásluhu za konverzi původnímu zdroji návštěvy.
Refferal Exclusion List se porovnává dle podmínky obsahuje, takže do něj stačí úvést payu.cz místo celého secure.payu.cz.
A pozor na jednu zrádnost. Pokud doménu do Referral Exclusion Listu přidáš, může se stát, že i poté uvidíš v datech návštěvy z vyloučeného zdroje.
Jednak vyloučení se neaplikuje retroaktivně a zadruhé na přiřazení zdroje důsledkem campaign timeoutu se Refferal Exclusion List nevztahuje. Takže když i po vyloučení přijde někdo přes přímou návštěvu, kdo předtím chodil z vyloučené domény, tak se mu vyloučený zdroj přiřadí.
Správné nastavení
Správně by u každého webu měla být v Referral Exlusion Listu nastavena doména měřeného webu. To je z toho důvodu, aby interní prolinkování v rámci webu náhodou nestartovalo nové návštěvy.
Google Analytics při založení nové služby přidají doménu měřeného webu do Referral Exlusion Listu automaticky. Pokud narazíš na Analytics vytvořené před několika lety, může tam ale doména webu chybět. Doplň ji.
Dále do Referral Exlusion Listu uváděj všechny platební brány.
Dříve se doporučovalo využít Referral Exlusion List k vyloučení Analytics spamu. Jenže po přečtení tohoto článku už víš, že přidání spamové domény do Seznamu vyloučených odkazujících zdrojů tě spamu nezbaví, pouze ho označí za direct / none. Pro řešení Analytics spamu proto raději použij filtr na zahrnutí pouze vlastní domény.
Mohlo by tě zajímat
Nebo se pro inspiraci podívej do rozcestníku článků.