Jak měřit kliknutí na e-maily a telefony
Každý web má svůj účel, který se snažíš měřit. U e-shopu to téměř vždy budou objednávky, ale co měřit u tzv. lead gen webů?
U těch tě krom odesílání formulářů často zajímá i využití přímého kontaktu přes e-mail a telefon. To je vlastně užitečné i u e-shopu.
A jak klikání na e-maily a telefony změřit? Poměrně jednoduše díky Google Tag Manageru si je pošleš jako události do Google Analytics 4.
Jak to funguje
GTM sleduje na webu kliknutí na všechny odkazy pomocí tzv. automatických událostí (auto event).
Pokud někdo klikne na odkaz, který začíná tel: nebo mailto:, spustí se pravidlo, které odešle událost do Google Analytics 4.
Předpoklady
Aby následující postup fungoval, potřebuješ splnit tyto podmínky:
- e-mailové adresy jsou na webu řešeny s pomocí odkazu mailto:
- telefonní čísla jsou uvedena jako odkaz tel:
A samozřejmě potřebuješ mít na webu GTM a GA4, do kterých budeš měřit.
Pokud máš vše připravené, stačí se vrhnout na následující kroky.
Alternativně si můžeš stáhnout GTM šablonu pro měření kliknutí na mail a telefon a tu do GTM naimportovat.
1) Založ pravidlo spuštění Click URL starts with mailto
V GTM přejdi do sekce Pravidla a vytvoř nové. Pojmenuj je Click URL starts with mailto, jako typ vyber Klinutí – Všechny prvky.
V podmínkách ještě přidej, aby se pravidlo spustilo jen pokud proměnná Click URL začíná na mailto:
Pokud v rozbalovací seznamu proměnnou Click URL nevidíš, je potřeba ji nejprve aktivovat. Na konci rozbalovacího seznamu klikni na Vyberte integrovanou proměnnou.
Ve zobrazeném seznamu najdi Click URL a klikni na ní. Tím ji aktivuješ.
2) Založ pravidlo spuštění Click URL starts with tel
Obdobně založ i pravidlo spuštění Click URL starts with tel pro měření klikání na telefonní čísla.
Vše je stejné až na podmínku, že Click URL začíná pro změnu na tel:
3) Vytvoř značku GA4 – click_mail
Pravidla máme připravená, tak stačí vytvořit měřící značky. V sekci Značky založ novou značku typu Google Analytics: událost GA4.
Vyplň své ID měření a do názvu události vlož click_mail.
Jako pravidlo spuštění vyber před chvílí vytvořené Click URL starts with mailto.
4) Vytvoř značku GA4 – click_phone
Identicky založ i značku pro měření klikání na telefony GA4 – click_phone.
Vyplň své ID měření a do názvu události vlož click_phone.
Jako pravidlo spuštění vyber Click URL starts with tel.
5) Testování a publikace
V režimu náhledu otestuj nové měření na svém webu a pokud je vše ok, změny publikuj.
Pokud něco nefunguje nebo se měření neodesílá, klidně se mi ozvi.
Závěr
Po publikaci vše raději ještě jednou otestuj na svém webu. A po pár dnech zkontroluj, zda se ti nové události správně zaznamenávají v Google Analytics 4. V nastavení je pak můžeš i označit za hlavní události (obdoba konverzí), pokud ti to dává smysl.
Obdobně můžeš klikání na e-maily či telefony měřit jako konverze do Google Ads.
Na závěr připojuji ještě jedno interpretační varování. Výše popsaný postup měří jen kliknutí na e-mail nebo telefon a ne to, zda ve skutečnosti někdo napsal nebo zavolal.
Mysli na to, že třeba někdo na e-mail klikl, ale pak e-mail neodeslal. A nebo že si telefon opsal z monitoru počítače. Čísla v Analytics tak nebudou věrným odrazem reality. Ale většinou je to lepší, než nic neměřit.
Pokud není něco jasné či s nastavením zápasíš, dej mi vědět a rád poradím.