Co jsou dimenze a metriky
Ještě než se zahloubáš do prvních reportů, je potřeba pochopit rozdíl mezi dimenzí a metrikou v Google Analytics.
Zda jde o metriku nebo dimenzi poznáš velmi jednoduše. Dimenze říkají kdo, kdy, kde, co a metriky doplňují kolik.
Co jsou dimenze
Dimenze je to, přes co v tabulkách rozpadáváš statistiky.
V Google Analytics dimenze poznáš tak, že jsou obarveny zeleně a také že tvoří první sloupec tabulky. Nebo i sloupce dva, když použiješ sekundární dimenzi.
Primární dimenzi můžeš v přehledech Analytics rovnou měnit. Vlastně značná část přehledů v Analytics je stejná, jen se u nich mění primární dimenze a zobrazené metriky.
Co jsou metriky
Jednoduchou pomůckou pro poznání metriky je, že jí jde sečíst, zprůměrovat. Prostě s ní udělat matematické operace. Například když máš u dimenze Město hodnoty Praha, Brno, Plzeň, tak to sečteš těžko. Ale metriku průměrná míra okamžitého opuštění již pro tato města vypočteš.
V Google Analytics poznáš metriky tak, že jsou modré.
Vlastní metriky a dimenze
V Analytics jde dokonce nadefinovat si vlastní metriky a dimenze.
Například si vytvoříš vlastní dimenzi Page Type a přes GTM si do ní posíláš typ stránky.
Vlastní dimenzi pak využiješ jako sekundární dimenzi ve standardních přehledech, primární ve vlastních přehledech či jako segment.
Jen si dej pozor na určení správného rozsahu (scope) dimenze.
I metriku si můžeš vytvořit svojí.
Rozsah dimenzí a metrik
Rozsah dimenze neboli její scope určuje, na jaké úrovni se bude aplikovat. Máš celkem čtyři možnosti:
- požadavek na server (hit),
- relace (návštěva),
- uživatel,
- produkt.
Volba rozsahu dimenze je velmi důležitá, protože jinak se nasbíraná data nebudou ukládat správně.
Podobně rozsah funguje i u metrik, kde vlastní metriky se mohou vázat buď k hitu nebo k produktu.