Jak vytvořit retargetingové publikum na základě události
Retargetingová publika většinou nastavuješ přes podmínky nad URL.
Např. publikum všech, kteří byli na ceníku.
Jenže co když tě zajímají akce, které dělají návštěvníci v rámci jedné stránky. Třeba kliknutí na tlačítko, stažení souboru nebo uplynutí času?
Naštěstí to jde. Vyžaduje to ale již trochu analytické práce s Google Tag Managerem.
Ukáži ti, jak nastavit retargetingové publikum na základě události v Skliku, Google Ads i Facebooku.
Vše předvedu na tvorbě publika, ve kterém chci mít pouze lidi, kteří začali na webu scrollovat.
Sklik
Sklik umí vytvářet retargetingová publika buď pravidly nad URL, nebo nad konverzními značkami. Sice by šlo si pro každou událost na webu založit konverzní značku a nad ní pak sbírat publika, má to ale tu nevýhodu, že se všechna splnění konverze budou počítat do sloupce konverze a tím měnit konverzní poměr.
Lepší cesta je tak přes využití proměnné rtgUrl, do které si vyplníme vlastní parametr.
Tvorba Sklik značky v GTM
V Google Tag Manageru vytvoř novou značku typu vlastní HTML a vlož do ní následující kód.
1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 |
<script type="text/javascript" src="https://c.seznam.cz/js/rc.js"></script> <script> var retargetingConf = { rtgId: 11111, rtgUrl: "{{Page URL}}?action=zacali-scrollovat" }; if (window.rc && window.rc.retargetingHit) { window.rc.retargetingHit(retargetingConf); } </script> |
V něm nezapomeň nahradit proměnnou rtgID číslem svého retargetingu.
Proměnná rtrgURL obsahuje aktuální URL adresu doplněnou o parametr action, na jehož základě budeš později publikum definovat. Toto vkládání reálné URL adresy, na které měření probíhá je nezbytné, protože jinak Sklik tuto událost neodešle.
Nezapomeň připojit pravidlo spouštění. V našem případě používám pravidlo, které se spustí, jakmile člověk začne na stránce scrollovat.
Celé nastavení značky vypadá takto.
Odbočka k pravidlu Scroll happened
V příkladu vidíš pravidlo spouštění Scroll happened. To se spustí v okamžiku, kdy uživatel začne na stránce vertikálně scrollovat.
Nastavíš ho tak, že nejprve vytvoříš novou proměnnou js.heightOfViewportPlus1 typu Custom Javascript a do ní vložíš kód.
1 2 3 |
function() { return Math.max(document.documentElement.clientHeight, window.innerHeight)+1; } |
Pravidlo spouštění Scroll happened pak nastavíš jako pravidlo typu ScrollDepth, vertikální Scroll Depth v pixelech a jako proměnnou vložíš {{js.heightOfViewportPlus1}}.
Definice publika v Skliku
Teď stačí přejít v Skliku k vytvoření nového retargetingového seznamu a do podmínky uvedeš URL obsahuje zacali-scrollovat. Resp. to, co sis nastavil v parametru action.
Značek můžeš mít pochopitelně více, třeba na uplynutí 30 sekund na stránce, při scrollování do určité hloubky stránky nebo při zobrazení (visibility) prvku. Vždy si k tomu jen zvol vhodný action parametr a publika výstižně pojmenuj, aby se v nich vyznali i další lidé.
Google Ads
Ads jsou, jak už tomu bývá, oproti Skliku napřed a tak cesta k vlastnímu publiku na základě akce není tak krkolomná.
Využiješ při ní to, že Ads umožňují vytvořit více retargetingových značek.
Definice publika v Ads
Začni v Google Ads a ve spráci publik vytvoř nové publikum typu Návštěvníci webu.
U položky Členové seznamu změň nabídku na Návštěvníci stránky s konkrétními značkami a u Tagů vyber Nová značka.
Značku pojmenuj a následně si z kódů vykopíruj Ads id (má tvar AW-XXXXXXX) a štítek u fragmentu události (řetězec písmen a číslic).
Publikum pojmenuj, zvol délku trvání členství a ulož.
Tvorba Ads značky v GTM
Přejdi do GTM a vytvoř novou značku typu Google Ads Remarketing.
Do políček Conversion ID a Conversion label vlož před chvilkou zkopírované hodnoty.
Připoj pravidlo spuštění a ulož.
I ve Facebooku lze vytvořit publikum na základě události na stránce.
Stačí si poslat do Facebooku libovolnou vlastní událost a podle ní vytvořit publikum.
Nastavení Facebook značky v GTM
V GTM založ novou značku typu vlastní HTML a do ní vyplň kód.
1 2 3 |
<script> fbq('track', 'scroll_happened'); </script> |
V druhé proměnné v závorce si zvol vlastní název události. Celou značku v GTM pak podmiň předchozím spuštěním Facebook značky, ve které se pixel inicializuje. A doplň pravidlo spuštění.
Přímo ve Facebooku pak založ nové publikum typu webová stránka a podmínku nastav jako zaznamenání eventu scroll_happened (či tvého eventu). Event uvidíš v seznamu až když jej Facebooku bude zaznamenávat. Pokud jej tam nemáš, počkej do druhého dne.
Závěr
Úpravy v GTM před publikací nezapomeň otestovat v preview módu a po pár dnech si zkontroluj, že se publika plní. Ideálně je porovnej s čísly v Google Analytics, zda se obsahují přibližně správný počet uživatelů.
A k čemu vůbec vlastní retargetingová publika na základě akce jdou použít? To už nechám na tobě.
Napadá mne tvořit publika na základě doby na stránce (timer), scrollování (scroll depth), klikání na tlačítka, stahování dokumentů nebo dočtení článku.
Zda má takové publikum přínos a k nečemu bude, to už nechám na tvém úsudku a testování.
Tak co, jaká publika vyzkoušíš? Budu rád, když se se mnou podělíš o své nápady.