Close

Jak založit Google Analytics App + Web

App + Web jsou novou verzí Google Analytics, kterou Google vypustil jako betu v létě 2019.

Zatím jde o vývojovou verzi, ve které řada funkcí chybí. Nicméně dá se předpokládat, že časem App + Web nahradí současné Universal Analytics. Více o vývojových verzích Google Analytics si přečteš v článku Co jsou Google Analytics.

A proto doporučuji nasadit App + Web již nyní jako paralelní měření vedle současných Google Analytics. Díky tomu si jednak ošaháš nový datové model, hlavně ale pak za pár let budeš mít k dispozici historická data.

Nastavení měření do nových Analytics s pomocí Google Tag Manageru sestává ze čtyř kroků:

Vytvoření nové služby App + Web

1) V Google Analytics účtu vytvoř novou službu. Pokud nevíš, jaké je rozdíl mezi účtem, službou a výběrem dat, přečti si článek o struktuře Google Analytics účtu.

Založení nové služby v Google Analytics
Založení nové služby v Google Analytics

2) Nyní vyber, že chceš založit App + Web. V češtině se položka jmenuje Aplikace a web.

Výběr App + Web
Výběr App + Web

3) Službu pojmenuj, vyber kategorii odvětví, časové pásmo a měnu.

U pojmenování k názvu oproti konvencím připojuji, že jde o App + Web službu, abych nové měření odlišil od toho stávajícího.

Nastavení služby
Nastavení služby

Případně ještě odsouhlas podmínky a máš novou službu založenou.

Nyní je potřeba nastavit měření do ní.

Založení datového streamu

4) Přepni se v nabídce vlevo do Datové streamy a vpravo nahoře zvol Přidat stream > Web.

Přidání datového streamu

5) Vyplň Adresu URL webu a Název streamu.

Nastavení datového streamu
Nastavení datového streamu

6) V sekci Vylepšené měření po kliknutí na ozubené kolečko lze přepínači upravit, co vše se mají Analytics pokusit měřit automaticky.

Doporučuji ti nechat zapnuté jen to, co potřebuješ. Pokud na webu nemáš vložená videa, soubory ke stažení či vyhledávací pole, je lepší dané části vypnout.

U Vyhledávání na webu rozklikni rozšířená nastavení a vyplň tam parametr vyhledávacích dotazů u interního vyhledávání svého webu. Upozorňuji ještě, že vyhledávání na webu bude fungovat jen pokud se vyhledávaný výraz vkládá jako parametr do URL. Pokud ne, nebo máš jedno stránkový web (single page application), tak měření stejně nejspíš fungovat nebude a je ho potřeba ošetřit přes Google Tag Manager.

Interakce s videem budou fungovat pouze pro videa vložená z YouTube s aktivovanou podporou JS API. Jiné přehrávače je opět potřeba řešit přes Google Tag Manager.

Vylepšené měření
Vylepšené měření

7) Po uložení si zkopíruj ID měření nově vygenerovaného datového streamu.

ID měření

Přidání značky v Google Tag Manageru

8) Přejdi do Google Tag Manageru svého webu. Tam vytvoř novou značku.

Pojmenuj ji GA A+W – Pageview, jako typ vyber Google Analytics: App + Web Configuration a do pole ID měření vlož před chvílí zkopírované ID měření. Či ještě lépe založ novou konstantu a až do té ID umísti.

Jako pravidlo spouštění vyber Všechny stránky.

Konfigurace značky App + Web v Google Tag Manageru
Konfigurace značky App + Web v Google Tag Manageru

9) Ulož, v preview módu ověř, že se značka na webu skutečně spouští a vše publikuj.

Konfigurace App + Web

10) Zpátky v App + Web jdi do Správce -> Nastavení dat -> Uchovávání dat a tam vyber co nejdelší dobu. Jinak se ti data budou mazat již po dvou měsících.

Nastavení doby uchovávání údajů
Nastavení doby uchovávání údajů

11) Pokud se chystáš měřit i události s vlastními parametry, je potřeba tyto parametry nastavit.

V přehledu Všechny události najdi řádek s tou, u které chceš parametr měřit. Vpravo z nabídky vyber Upravit parametry přehledu a následně přidej svůj parametr tlačítkem Přidat, vyber datový typ a ulož.

Přidání parametru u eventu

Bez tohoto nastavení se parametry u události sice budou ukládat, ale nebudou se ve webovém rozhraní zobrazovat.

Nejlepší je tento krok udělat až za pár dní od nastavení událostí, protože se ti jednotlivé parametry budou u událostí samy nabízet.

Pokud máš na webu interní vyhledávání, přidej tímto postupem parametr search_term k události view_search_results.

12) Události, které jsou pro tebe nejdůležitější, označ jako konverzi. Uděláš to přepínačem u konkrétní události na přehledu Všechny události.

Označení události jako konverze
Označení události jako konverze

Jde vlastně o obdobu cílů v Universal Analytics.

Závěr

V sekci V reálném čase zpět v nových Analytics si zkontroluj, zda se objevují první hity.

Za několik dní se pak ještě podívej, zda se data v nových App + Web skutečně sbírají. Především se podívej, zda se měří části z Vylepšeného měření tak, jak potřebuješ.

Prozkoumat pak můžeš jednotlivé reporty, které App + Web přináší. Či si nastav export dat do Biq Query a pracuj s nimi, jak jen uznáš za vhodné.