Co je Google Tag Manager
Google Tag Manager (GTM) se řadí mezi tag management systémy (TMS) neboli správce značek. Proto se v češtině nazývá Správce značek Google. Správný PPC specialista či analytik mu neřekne jinak, než GTM [gétéemko] nebo [džýtýem].
Zjednodušeně je GTM prostředníkem mezi webem a marketingovými a analytickými kódy třetích stran. Pomáhá ti udržovat pořádek v měřících skriptech.
A že je to potřeba. Na webech a hlavně eshopech mohou být až desítky měřících a marketingových skriptů. Ty se dříve vkládaly přímo do zdrojového kódu stránek. Udržet v nich pořádek se však brzy začalo ukazovat jako nereálné a proto vznikla potřeba značky spravovat s pomocí tag managerů.
Jak Google Tag Manager funguje
Představ si, že chceš na svůj e-shop vložit několik měřících kódů jako Google Analytics, Meta pixel, retargeting pro Seznam a konverzní kód pro Google Ads.
Dřívo bylo nezbytné každý jednotlivý kód umístit na správné místo na webu nebo o to poprosit svého ajťáka. No a když za měsíc bylo potřeba přidat ještě Hotjar, neobešlo se to nez další úpravy zdrojového kódu webu od IT.
Pokud místo toho máš ale na webu Google Tag Manager, můžeš jednotlivé měřící kódy vložit přes něj bez jakéhokoliv zásahu přímo do webu.
Prostě parametry měřících kódů naklikáš v Google Tag Manageru a ten již zajistí, že se na webu kódy spustí.
GTM má i další výhody. Pět důvodů pro jeho využití shrnul na svém blogu Mirek Pecka.
Jak Google Tag Manager na web vložit
Začni tím, že na stránce tagmanager.google.com přihlásíš svým Google účtem.
Vpravo nahoře klikni na tlačítko pro vytvoření účtu.
Do názvu účtu vyplň jméno nebo název firmy majitele webu, kam GTM nasazuješ. Vyber zemi a pojmenuj kontejner podle domény webu.
Stiskni tlačítko Vytvořit a nový GTM kontejner je na světě. Rovnou se ti ukáže kód pro jeho nasazení i s instrukcemi.
Tyto instrukce si zobrazíš i kdykoli později kliknutím na GTM ID v horní liště.
Instrukce pošli správci svého webu, aby obě části kódu vložil na web.
Některá e-shopová řešení jsou dokonce na GTM připravená a tak stačí vyplnit GTM ID v administraci. Podívej se například na návod, jak GTM nastavit pro Shoptet.
Další možností je využít plugin pro Google Tag Manager. U WordPressu doporučuji GTM4WP.
Orientace v hlavním menu
V horním menu najdeš tyto položky:
Pracovní prostor
Zde budeš trávit nejvíce času. Právě zde se nastavují jednotlivé značky a provádějí úpravy.
Verze
Ve verzích vidíš historii, kdo co v GTM měnil a publikoval. Máš zde i možnost se ke starší verzi vrátit či se podívat na provedené změny.
Správce
Ve správci najdeš nastavení jak pro celý GTM účet, tak i pro vybraný kontejner.
Orientace v levém menu
V rámci pracovního prostoru najdeš na levé straně tyto položky:
- Shrnutí – základní přehled
- Značky – jednotlivé měřící kódy
- Pravidla – přehled pravidel pro spouštění značek
- Proměnné – seznam proměnných využitých ve značkách a pravidlech
- Složky – složky k organizaci značek, pravidel a proměnných
- Šablony – předdefinované značky
Další zdroje o GTM
Pokud se toho chceš o Google Tag Manageru naučit více, doporučuju školení GTM od Tastu, nebo si přečíst E-book Google Tag Manager For Beginners od Analytics Mania. Pro Digisemestr online jsem i natočil o GTM lekci v rámci kurzu E-commerce marketing.
V úplných začátcích pomůže i kurz Základy správce značek přímo od Googlu. Je ale již z roku 2015 a tak jsou některé postupy a hlavně ukázky zastaralé.
Závěr
Google Tag Manager či jiný správce značek najdeš na většině webů, které využívají více než jeden analytický nebo marketingový nástroj. Dokonce i když mám na zcela novém webu za úkol nasadit jen měření do Google Analytics, tak i tak využiji GTM. Není to totiž o moc náročnější a další rozvoj měření bude výrazně jednodušší.
Pokud GTM již na webu máš, projdi si checklist nastavení GTM, zda máš vše správně.