Close

Jak vytvořit vlastní upozornění v Google Analytics

4. 7. 2022

Vlastní upozornění jsou funkcí Google Analytics, která tě e-mailem upozorní, pokud v datech nastane definovaná událost. Může jít o výpadek měření, nárůst zobrazení stránek s chybou 404 nebo třeba o výpadek cílů.

Ukázka vlastního upozornění z Google Analytics

Níže najdeš návod, jak vlastní upozornění vytvořit ve starších Universal Analytics. A dozvíš se i konkrétní podmínky pro nejčastější upozornění, která se ti budou hodit na tvém webu.

Obsah článku

Jak založit upozornění v Universal Analytics

1) Otevři Google Analytics svého webu.

2) Klikni vlevo dole na Správce.

3) V pravém sloupci čtvrté od spoda zvol Vlastní upozornění.

Vlastní upozornění v GA
Vlastní upozornění v nastavení Google Analytics

4) Klikni na červené tlačítko +Nové upozornění.

Nové upozornění
Nové upozornění

5) Vyplň název tohoto upozornění a jeho podmínky.

6) Zaškrtni checkbox u Pokud se aktivuje toto upozornění, pošlete mi e-mail.

7) Ulož.

Příklady vlastních upozornění

Výpadek měření

Název upozorněnízadne navstevy
Podmínka upozornění Vztahuje se na: Veškerá návštěvnost
Upozornit, když: Návštěvy Je menší než 1

Může se stát, že z nějakého důvodu měření do Google Analytics vypadne a o tom se rozhodně nechceš dozvědět až za měsíc, když se do GA podíváš.

Upozornění funguje tak, že pokud nezaznamenají GA za den žádné návštěvy, pošlou ti o tom email.

Mimo jiné ti toto upozornění pomůže odhalit i nefunkčnost samotného webu. Přímo k tomu účelu jsou ale lepší jiné monitorovací služby.

Upozornění na žádné návštěvy na webu
Upozornění na žádné návštěvy na webu

Nárůst chyb 404

Název upozornění narůst chyb 404
Podmínka upozornění Vztahuje se na: Název stránky Shoduje se přesně s Název chybové stránky
Upozornit, když: Návštěvy Je větší než 3.

Jedním ze základních vlastních upozornění v Google Analytics je hlášení nárůstu chyb 404 – Stránka nenalezena.

Díky tomuto upozornění se včas dozvíš, pokud na webu náhle vzroste počet nenalezených stránek vlivem chyb webu nebo třeba špatně nastavenou reklamou.

Jako první si zjisti, jaký název (značka title) má stránka zobrazená při chybě 404 – Stránka nenalezena.

To se velmi jednoduše dozvíš, když na webu zadáš nějakou nesmyslnou URL adresu jako třeba /asdf. V záložce prohlížeče pak uvidíš název této stránky. Většinou to bude něco jako 404 nebo Stránka nenalezena.

Pro tento web zní například název chybové stránky Stránka nebyla nalezena – nazakladedat.cz.

Název chybové stránky
Název chybové stránky

Nastavení upozornění na nárůst chyb 404
Nastavení upozornění na nárůst chyb 404

Na příkladu výše jsem nastavil podmínku, že chceš upozornění spustit, když návštěvy na chybové stránce budou vyšší než 3.

Číslo 3 vychází z mé zkušenosti, že 1 spouští upozornění příliš často, když si (třeba i sám) testuješ zobrazení chybové stránky. Navíc když jeden člověk omylem zadá chybnou adresu, ještě to většinou nevěstí závažný problém.

U větších webů s vyšším provozem je možno limit nastavit rovnou na vyšší hodnotu. Úplně nejlepší je podívat se na měsíční přehled počtu návštěv chybové stránky a z něj odvodit, jaká hodnota je ještě běžná a co už je mimořádné.

U webů, kde tuto historii nemám, zkusím hodnotu nastavit spíše nižší a když pak dostávám upozornění až příliš často, limit o něco zvýším.

Výpadek měření cílů

Název upozorněnízadne splnení cile za tyden
Podmínka upozornění Vztahuje se na: Veškerá návštěvnost
Upozornit, když: Konverzní poměr zvoleného cíle Je menší než 0.01 (v čísle použij desetinnou tečku)

Každý Google Analytics účet by měl mít nastaveno upozornění na výpadek meření. Většinou se ti hodí varovat i když sice měření funguje, ale nezaznamenávají se žádné cíle nebo transakce.

Důvodem může být buď chyba v nastavení cíle, nebo prostě ve sledovaném období nikdo cíl na webu nesplnil. V obou případech o tam ale chceš vědět a něco s tím udělat.

Protože ale při definici vlastního upozornění jde použít pouze jedna podmínka, vytvoříš si upozornění dvě. Jedno na pokles míry okamžitého opuštění pod 10 % a druhou na nárůst přes 90 %.

U období nastav, za jakou dobu se má splnění cíle hlídat. Pokud nemáš na webu několik splnění cílů denně, doporučuji nastavit týden. Aby se upozornění nespouštělo zbytečně často. Dle období uprav i pojmenování upozornění.

Upozornění na žádné splnění cílů
Upozornění na žádné splnění cílů

Pokud máš eshop a na něm měříš transakce do elektronického obchodu, je nastavení obdobné. Pouze u podmínky je Upozornit když Transakce je menší než 1.

Upozornění na žádné transakce
Upozornění na žádné transakce

Neobvyklá míra okamžitého opuštění

Název upozorněníneobvykle nizka mira okamziteho opusteni
Podmínka upozornění Vztahuje se na: Veškerá návštěvnost
Upozornit, když: Míra okamžitého opuštění Je menší než 10.

Míra okamžitého opuštění je jednou z metrik, která slouží k celkovému zhodnocení kvality vstupních stránek webu a jeho návštěvnosti v Universal Analytics.

Běžná hodnota míry okamžitého opuštění se pohybuje mezi 20 a 80 %. Jaká míra okamžitého opuštění je správná nejde obecně říct. Nicméně je téměř jisté, že pokud míra okamžitého opuštění přesahuje 90 % nebo je nižší než 10 %, tak je něco špatně.

Proto se ti vyplatí mít nastaveno toto vlastní upozornění, které tě na neobvyklou míru okamžitého opuštění upozorní.

Protože ale při definici vlastního upozornění jde použít pouze jedna podmínka, vytvoříš si upozornění dvě. Jedno na pokles míry okamžitého opuštění pod 10 % a druhou na nárůst přes 90 %.

Upozornění na neobvykle nízkou míru okamžitého opuštění
Náhled upozornění na neobvykle nízkou míru okamžitého opuštění

Název upozorněníneobvykle vysoka mira okamziteho opusteni
Podmínka upozornění Vztahuje se na: Veškerá návštěvnost
Upozornit, když: Míra okamžitého opuštění Je větší než 90.
Upozornění na neobvykle vysokou míru okamžitého opuštění
Upozornění na neobvykle vysokou míru okamžitého opuštění

Používáš nějaká další upozornění? Budu rád, když se o ně podělíš a napíšeš mi na frantisek@rajtmajer.cz.

Použití upozornění pro více výběrů dat

Pokud již vytvořené upozornění v Universal Analytics chceš jen přidat na další výběr dat, jednoduší je jej k novému výběru dat přiřadit, než jej zakládat odznova.

Aplikace vlastního upozornění na další výběr dat
Aplikace vlastního upozornění na další výběr dat

Pozor ale na to, že pořád jde o to samé upozornění. Pokud ho upravíš nebo smažeš, změna se projeví u všech výběrů dat, ke kterým bylo upozornění přiřazené.

Proto ti doporučuji pro každý Google Analytics účet radši založit upozornění od znova.

Mohlo by tě zajímat

Nebo se pro inspiraci podívej do rozcestníku článků.