Jak odstranit nežádoucí odkazující zdroje v Google Analytics 4
V Google Analytics 4 se stejně jako v Universal Analytics občas setkáš s tím, že mezi zdroji návštěvnosti se objevují nežádoucí weby, které by tam být neměly.
Nejčastěji jde o vlastní doménu a platební brány.

Naštěstí na to existuje řešení. Zatímco v Universal Analytics pomůže Referral Exclusion List, tak v GA4 poslouží Seznam nežádoucích odkazujících zdrojů.
Jak vyloučení odkazujících zdrojů funguje?
Když se člověk proklikne na web z jiného webu, předává se v rámci takového přehodu i tzv. referrer. Takže když se proklikneš z nazakladedat.cz na web rajtmajer.cz, je na první zobrazené stránce webu rajtmajer.cz v referreru dostupná informace o tom, že jsi přišel z nazakladedat.cz.
Tuto informaci pak Google Analytics používají k určení, odkud uživatel na web přišel.
Když ale přidáš doménu do Seznamu nežádoucích odkazujících zdrojů, tak Analytics k eventům, které by měly v refererru její hodnotu, připojí parametr ignore_referrer. Eventy se tak normálně dále zpracují, jen se u nich nehledí na to, z jakého referreru člověk na web přišel.
Jak přidat domény do nežádoucích odkazujících zdrojů?
Nastavení provedeš u datového streamu ve Správci. Jako první přejdi v GA4 vlevo dole na Správce.

Klikni na Datové streamy a vyber stream, kterým měříš svůj web.

V jeho nastavení klikni na Konfigurace nastavení značky.

A tam v sekci nastavení vpravo vyber Zobrazit vše a pak klikni na položku Vytvoření seznamu nežádoucích odkazujících zdrojů.

Zde už stačí jen vyplnit podmínku, podle které se má odkazující zdroj poznat a vyloučit. Přidat jich můžeš i více najednou.

Závěr
Za několik dní si ještě nezapomeň zkontrolovat, že nežádoucí zdroje ve statistikách vymizely. Pozor ale na to, že změna se projeví jen u dat zachycených po provedení nastavení. Historická data neupraví.
Pokud by v návodu nebylo něco jasné či s nastavením válčíš, ozvi se mi.