Jak vylepšit produktový feed pro Google Ads
Feed produktů je XML soubor, který generuje přímo e-shop. S jeho pomocí se do Google Ads prostřednictvím Google Merchant Center zasílají informace o nabízených produktech, z kterých pak Google sestavuje dynamické reklamy v Google Nákupech.
Aby feed produktů co nejlépe podporoval výkon dynamických reklam, musí obsahovat povinné elementy, které najdeš v nápovědě Googlu. U toho ale většina inzerentů zůstává a připravují se tak o výhodu v tom doplnit do feedu i vhodné nepovinné elementy. Ty mohou výkon dynamických reklam vylepšit. A o těch je tento článek.
Více obrázků produktu <g:additional_image_link>
Pokud máš pro produkt více dostupných obrázků, můžeš tyto doplňkové obrázky uvést do atributu<g:additional_image_link>. Google Ads ale i Meta pak bude tyto obrázky u produktu v reklamě rotovat a zobrazovat ten nejvýkonnější.
Základní obrázek produktu ponech v povinném atributu <g:image_link> a do <g:additional_image_link> přidej odkazy na doplňkové obrázky. Pro každý odkaz na doplňkový obrázek tento atribut zopakuj. Pokud máš k produktu tři doplňkové obrázky, tak vlož atribut <g:additional_image_link> u daného produktu třikrát.
Cena v akci <g:sale_price>
U produktů, které jsou v akci, se má správně nová akční cena propsat do atributu <g:sale_price>. V atributu <g:price> pak zůstane původní cena před slevou.
Díky tomu tak Google Ads poznají, že je daný produkt v akci a pokud je sleva více než 5 %, ukáží v dynamické reklamě štítek Akce a původní cenu ukáže přeškrtnutou.
Požadavky na formát atributu jsou pak stejné jako u <g:price>, čili jde o cenu produktu včetně DPH zaokrouhlenou na dvě desetinná místa s desetinnou tečkou. Musí jít o cenu, která se ukazuje koncovému zákazníkovi na e-shopu. Obsahuje i kód měny např. CZK, EUR oddělený mezerou a neobsahuje mezery k oddělené řádu tisíců.
Správně
- <g:sale_price>151.45 CZK</g:sale_price>
- <g:sale_price>1500 CZK</g:sale_price>
- <g:sale_price>19.00 EUR</g:sale_price>
Chybně
- <g:sale_price>151.45 Kč</g:sale_price>
- <g:sale_price>1 500 CZK</g:sale_price>
- <g:sale_price>19.5436 EUR</g:sale_price>
ID skupiny produktů <g:item_group_id>
Pokud prodáváš produkt ve více variantách a liší se např. jen barvou či velikostí, tak správně máš do feedu produktů posílat všechny varianty jako samostatné produkty.
Například pokud nabízíš to samé tričko v barvách modrá, zelená a červená, tak máš mít ve feedu tři produkty, každý se svým ID v atributu <g:id>.
Pokud k nim ale ještě doplníš atribut <g:item_group_id>, který bude mít pro všechna tato tři trička stejnou hodnotu, tak Google pochopí, že jde jen o různé varianty produktu. Takže pokud např. člověk na webu koukal na zelené tričko, ale to už není skladem, může v reklamě ukazovat tomu člověku tričko červené, což je pořád značně relevantní.
Bez atributu <g:item_group_id> totiž bude Google jednotlivé barvy trička považovat za úplně rozdílné produkty.
Velmi vhodné je v takovém případě doplnit ještě atributy, ve kterých se varianty liší, např. barva, materiál či velikost.
1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16 17 18 |
<item> <g:id>1</g:id> <title>Tričko červené</title> <g:item_group_id>AAAAA</g:item_group_id> <g:color>červená</g:color> </item> <item> <g:id>2</g:id> <title>Tričko zelené</title> <g:item_group_id>AAAAA</g:item_group_id> <g:color>zelená</g:color> </item> <item> <g:id>3</g:id> <title>Tričko modré</title> <g:item_group_id>AAAAA</g:item_group_id> <g:color>modrá</g:color> </item> |
Kategorie produktu <g:google_product_category>
Produktová kategorie je nepovinný atribut a tak jej většina e-shopů neřeší. Je totiž potřeba přesně dodržet taxonomii dle Google nápovědy. Pokud ale kategorii produktu vyplníš, získáš oproti ostatním tyto výhody:
- Zamezení chybnému zařazení
Pokud není kategorie produktu ve feedu, tak si ji Google doplní sám. Jenže v tom občas udělá chybu. A tak se třeba u jednoho mého klienta plastové bedýnky pro průmysl zařadily do kategorie „zásobníky na střelivo“. A vcelku pochopitelně byl pak dosah kampaně s tímto produktem v Google Ads omezený.
U některých produktů, jako např. alkoholických nápojů, je použití kategorie povinné. A pokud Google byť i jen chybně usoudí, že daný produkt alkohol obsahuje, může jej zamítnout. Vyplněním kategorie se toho vyvaruješ.
- Lepší pochopení produktu
Díky kategorii Google snáze pochopí, o jaký produkt jde. A to může zlepšit výkon kampaní v Google Ads.
- Výpočet daní
Při inzerci v USA použije Google kategorii k výpočtu místních daní.
Náklady na pořízení zboží <g:cost_of_goods_sold>
Když u produktu uvedeš i jeho pořizovací náklady, začnou ti Google Ads vypočítávat i sloupce jako Hrubý zisk po kampaních i inzerovaných produktech a díky tomu budeš moci kampaně lépe optimalizovat. Předpokladem je správně nasazené měření dat z košíku.
Ovšem pozor, aby se k produktovému feedu s těmito daty nedostala konkurence. Zjistí tak totiž tvé pořizovací ceny a tím i marži.
Technické požadavky na tuto hodnotu jsou stejné jako u atributu <g:price>,
Závěr
Ten samý feed produktů jako pro Google Ads lze využít i v reklamě na Metě. I další inzertní systémy jako Sklik, Pinterest, TikTok či Microsoft Ads využívají feedy produktů. Mají ale jinou podobu a o těch tento článek není. O feedu pro Sklik do dozvíš v tomto článku.
Že máš feed produktů pro Google Ads správně ti zadarmo ověří Mergado Audit a o většině problémů se dozvíš i v diagnostice v Google Merchant Center.