Co znamenají uživatelé v Google Analytics
Ve standardních přehledech Google Analytics velmi brzo narazíš na sloupeček uživatelé.
Dle názvu by se dalo soudit, že jde o počet unikátních lidí, kteří web navštívili. Bohužel tomu tak ale není zcela přesně.
Jak GA uživatele poznávají
Identifikace jednotlivých uživatelů probíhá na základě cookies.
Když přijdeš poprvé na web, tak GA uloží do prohlížeče malý soubor cookie s unikátním tzv. Client-ID. A při navštívení každé další stránky nebo odeslání události se nejprve podívá, zda je cookie již uložená a pokud ano, použije Client-ID z ní.
Tato cookie má životnost dva roky, takže když se na web vrátíš za tři týdny, stále tam je a GA opět odešlou tvé původní Clien-ID. Díky tomu GA poznají, že jde o další návštěvu od tebe.
Omezení identifikace uživatele přes cookie
Jenže toto řešení má své omezení. Pokud se na web podívám z počítače, pak z telefonu, pak v anonymním okně a ještě ze služebního počítače, budu mít všude jiné Client-ID a tak mne GA budou považovat za 4 uživatele. Cookies se totiž mezi jednotlivými zařízeními a prohlížeči nepřenáší.
Stejně tak pokud mi antivirový program promaže cookies nebo si koupím nový počítač, zase mne Analytics začnou považovat za nového uživatele.
Zpřesnit takové měření lze pomocí implementace User-ID.
Šeptandou jsem slyšel, že Google sice přes různé signály dokáže spárovat jednoho uživatele napříč zařízeními až u 90 % uživatelů, ale přesto bych zatím doporučoval s ukazatelem uživatelé v GA pracovat jako se samostanými cookies. Alespoň zatím, než se Google ještě zlepší.