Close

Co znamenají uživatelé v Google Analytics

7. 12. 2018

Ve standardních přehledech Google Analytics velmi brzo narazíš na sloupeček uživatelé.

Dle názvu by se dalo soudit, že jde o počet unikátních lidí, kteří web navštívili. Bohužel tomu tak ale není zcela přesně.

Uživatelé v Google Analytics
Uživatelé v GA

Jak GA uživatele poznávají

Identifikace jednotlivých uživatelů probíhá na základě cookies.

Když přijdeš poprvé na web, tak GA uloží do prohlížeče malý soubor cookie s unikátním tzv. Client-ID. A při navštívení každé další stránky nebo odeslání události se nejprve podívá, zda je cookie již uložená a pokud ano, použije Client-ID z ní.

Tato cookie má životnost dva roky, takže když se na web vrátíš za tři týdny, stále tam je a GA opět odešlou tvé původní Clien-ID. Díky tomu GA poznají, že jde o další návštěvu od tebe.

Omezení identifikace uživatele přes cookie

Jenže toto řešení má své omezení. Pokud se na web podívám z počítače, pak z telefonu, pak v anonymním okně a ještě ze služebního počítače, budu mít všude jiné Client-ID a tak mne GA budou považovat za 4 uživatele. Cookies se totiž mezi jednotlivými zařízeními a prohlížeči nepřenáší.

Stejně tak pokud mi antivirový program promaže cookies nebo si koupím nový počítač, zase mne Analytics začnou považovat za nového uživatele.

Zpřesnit takové měření lze pomocí implementace User-ID.

Šeptandou jsem slyšel, že Google sice přes různé signály dokáže spárovat jednoho uživatele napříč zařízeními až u 90 % uživatelů, ale přesto bych zatím doporučoval s ukazatelem uživatelé v GA pracovat jako se samostanými cookies. Alespoň zatím, než se Google ještě zlepší.